سه شنبه - 2018 ژوئن 19 - 6 شوال 1439 - 29 خرداد 1397
Delicious facebook Telegram RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی ذخیره خروجی XML خروجی متنی خروجی PDF
کد خبر : 194298
تاریخ انتشار : 15 تیر 1391 13:21
تعداد مشاهدات : 169

تحقيق پاياني _مدرسه علميه الزهرا(س)واوان

بررسی جایگاه و اهمیت سنت نبوی از منظر اسلام

اصولا هر میراثی برای وارثین آن اهمیت دارد و هر کسی هر آنچه از اجداد وی برایش باقی می ماند را دوست داشته و در حفظ و نگه داری آن تلاش می کند . این یک امر عمومی و همگانی است اما گاهی ارث به اندازه ای اهمیت دارد که هم موصی در جهت حفظ و نگه داشت آن وصیت ویژه می کند و هم موصی له باید تلاش کند در جهت مراقبت ویژه آن . سنت به عنوان یک ارثیه ی گران سنگ و گوهر نایاب از پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله به یادگار مانده تا تشنگان راه هدایت را به سر منزل مقصود رهنمون باشد .

بانک جامع تحقیقات پایانی (پایان نامه سطح دو (کارشناسی)) طلاب حوزه علمیه خواهران استان تهران

مدرسه علمیه الزهرا(س)واوان

عنوان اثر

سال دفاع

نام و نام خانوادگی طلبه

نام و نام خانوادگی استاد راهنما

نام و نام خانوادگی استاد داور

واژگان کلیدی

 

بررسی جایگاه و اهمیت سنت نبوی از منظر اسلام

 

 

 1391

فرشته جعفری

 

سركارخانم فاطمه محمدی

 

 

سنت،حجیت،کلام

چکــیـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــده

سنت به عنوان یکی از مهم ترین منابع استنباط احکام بعد از قرآن کریم می باشد . دانشمندان لغت برای سنت چند معنی ذکر کرده اند ، از جمله راه و روش ، مرام ، سیرت ، طبیعت ، نهاد ، شریعت ، راه روشن . در تعریف سنت ، امامیه با اهل سنت تقریباً توافق دارند با کمی اختلاف به طوری که اهل سنت در کنار قول و فعل و تقریر معصوم علیه السلام که تعریف امامیه از سنت است قول و فعل را هم دخیل در سنت می دانند . سنت در قرآن به همان معنای روش و طریقه است چه روش پسندیده که همان طریقه خدای متعال است در خصوص انسانها اعم از کفار که همراه با وعده عذاب بر آنهاست ،  یا روش خداوند در خصوص همه انسانها یا در خصوص پیامبران ، مثل سوره اسراء که در خصوص برخورد با رسولان است . اعتبار و اهمیت سنت پیامبر صلی الله علیه و آله با دو دلیل عقلی و نقلی قابل اثبات است .دلیل عقلی از فلسفه رسالت نبوت بهره می گیرد و دلیل نقلی به قرآن ، اجماع ، سیره مسلمانان اثبات می شود. دانشمندان همچنین بریا سنت قائل به اقسام سه گانه ی : قولی( مجموعه گفتارهایی که از معصومان علیهم السلام به مناسبت های مختلف برای تشریح مبانی دینی یا پاسخگویی به سوالات شرعی ، صادر شده است)  ، فعلی(مجموعه افعالی که از پیامبر صلی الله علیه و آله صادر شده است و از مصادیق بارز آن ،کیفیت اقامه ی نماز وحج است ) و تقریری (سکوت پیامبر و ائمه علیهم السلام در برابر قول و فعل یارانشان ، خواه در حضور معصوم انجام می شده و خواه در غیاب معصوم انجام می شده و خبرش به حضرت می رسید و حضرت سکوت می کردند ) هستند. نگرش به سنت از فصاحت قرآن دارای اهمیت است ، چرا که جایگاه سنت در کنار قرآن مشخص می شود. در این نگرش از جنبه محوریت و مدار بودن سنت  نسبت به قرآن و یا قرآن نسبت به سنت بحث می شود.که دیدگاه های متفاوتی در این زمینه وجود دارد. برخی سنت محورند ، برخی قرآن محور و برخی دوگانه محوری را برگزیدند. مجموع معارف اسلامی ، اعم از اصول و اخلاق و فروع فقهی و علوم و آثار دیگر ، که از مبدأ اعلا به پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله رسیده است ، به وسیله ی آن حضرت ، از دو طریق به جامعه ی بشری منتقل شده است : قرآن و سنت . کتاب خدا با همان الفاظ و کلمات و خصوصیات وارده ، به صورت متواتر و قطعی ، به ما رسیده .و تغییر و تحریفی در آن واقع نشده است و تشکیک در این مساله و قول به « تحریف کتاب الله » که از برخی علمای فریقین صادر شده ، باطل است و مورد قبول نیست. اما در باره ی « سنت » و حدیث بحث است که اولاً ، کیفیت رسیدن سنت و کلمات پیامبراکرم صلی الله علیه و آله به جامعه ی اسلامی از صدر اسلام تا به امروز ، چگونه است ؟ و ثانیاً ، در این روش دستیابی به سنت ، چه اختلافی میان مسلک ما ( شیعه ی امامیه ) و مسلک سایر برادران مسلمانمان ( از غیر امامیه ) هست ؟ سنت در دیدگاه تشیع از آغاز صدور ، همراه با تمامی جنبه های حفظ و رعایت و از جمله مقید به کتابت بوده است .چنین حالتی در سنت از نظر عامه نیست مگر در اندکی از آن . مساله مهم در رابطه مشترکات کلامی شیعه و اهل سنت است که ما با اهل سنت مشترکات کلامی زیادی داریم اما آنچه مربوط به بحث است در چند محور خلاصه می شود که یکی مربوط به عصمت پیغمبر و دیگری مربوط به وجود است که هردو فرقه با اعتقاد به این دو اصل مهم می توانند جهاتی را برای تقریب دو مذهب داشته باشند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :