دوشنبه - 2018 دسامبر 17 - 9 ربيع الثاني 1440 - 26 آذر 1397
Delicious facebook Telegram RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی ذخیره خروجی XML خروجی متنی خروجی PDF
کد خبر : 194240
تاریخ انتشار : 15 اردیبهشت 1392 9:59
تعداد بازدید : 146

تحقيق پاياني _مدرسه علميه الزهرا(س)واوان

تشـويق و تنبيـه از منظـر اسـلام و مقـايسـه ي آن با روان شنـاسي غـرب

تربيت اسلامي، تربيتي جامع است از اين نظر كه شامل پرورش جسم و روح فرد و جمع دنيا و آخرت مي شود. تربيت در اسلام تنها انجام مناسك ديني نيست، بلكه پروراندن هر صفت و كمالي است كه انسان به عنوان جانشين خدا بر روي زمين بايد دارا باشد. در تربيت اسلامي كسب كليه ي فضايل اخلاقي و دور بودن از هر رذيله ي اخلاقي مدنظر مي باشد. از ديگر ويژگي هاي تربيت اسلامي اين است كه تمامي تلاش هاي تربيتي، يك مسير را دنبال مي كند و آن عبادت و بندگي و تسليم رضاي او بودن است. اين ويژگي مخصوص تربيت اسلامي است و در هيچ يك از مدل هاي تربيتي وجود ندارد. در تربيت اسلامي به تفكر و علم آموزي تأكيد شده است كه در هيچ يك از مدل هاي تربيتي چنين سفارشي نشده است.

بانک جامع تحقیقات پایانی (پایان نامه سطح دو (کارشناسی)) طلاب حوزه علمیه خواهران استان تهران

مدرسه علمیه الزهرا(س)واوان

عنوان اثر

سال دفاع

نام و نام خانوادگی طلبه

نام و نام خانوادگی استاد راهنما

نام و نام خانوادگی استاد داور

واژگان کلیدی

 

 تشـويق و تنبيـه از منظـر اسـلام و
مقـايسـه ي آن با روان شنـاسي

 

 1392

 

رقيه مددي غريب دوستي

سركار خانم محمدي

جناب آقای محفوظی

تشويق، تنبيه، اسلام، روان شناسي غربي

 

چکــیـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــده

لغت تشویق به معنای ، به شوق افکندن است ، در اصطلاح تشویق به معنای ارائه یک محرک مطلوب به دنبال انجام رفتار مطلوب به منظور افزایش تکرار آن عمل می باشد . و این تشویق یک میل باطنی و فطری است که هر کسی دوست دارد تشویق شود نه تنبیه لغت تنبیه به معنای، آگاهی و هشدار دادن است ، در اصطلاح تنبیه به معنای مواجه ساختن متر بی خطلا کار با یک تجربه نا خوشایند، به منظور آگاهی و جلوگیری از تکرار آن عمل صورت می گیرد .
به منظور آشنایی والدین و مربیان با شیوه های دیگر تشویق و تنبیه صورت می گیرد و متذکر می شویم که اسلام و روان شناسی در کجا با هم اشتراک و از کجا از هم جدا می شوند . نباید تشویق و تنبیه به صورت هدف قرار گیرد بلکه وسیله ای است برای تربیت کودک . تشویق بیش از حد باعث ایجاد رشوه گیری و خودخواهی در کودک است تنبیه نیز، به عنوان یک عامل بازدارنده که مورد قبول بعضی از روان شناسان غربی نیست و اسلام آن را با شرایط خاصی قبول دارد ، باعث ایجاد بیمارهای روانی و انزوایی در کودک است .
علت مخالفت با تنبیه را تحقیر کودک و ایجاد کودک و ایجاد بیماری می دانند و می پندارند که باید طبیعت کودک را تنبیه کند .
تنبیه مانند تشویق فوایدی هم دارد ولی باید عوامل موثر در تنبیه را در نظر گرفت و بعد کودک را تنبیه کرد . تنبیه در قرآن آیات عذاب است و تشویق در قرآن ، آیات بشارت را می توان ذکر کرد .
محققان دینی قهر را به عنوان بهترین راه حل برای تنبیه کودک می دانند ولی باید کوتاه باشد و تنبیه را آخرین سلاح برای تربیت کودک ذکر می کنند. تنبیه بدنی شدید باعث تحقیر و ایجاد خشونت و انتقام جویی در کودک می کند، که این نظر و رای مخالفین تنبیه بدنی است و موافقین تنبیه بدنی ، تنبیه را ابزاری برای جلوگیری از بی بند و باری کودک و ایجاد جامعه ای سالم ذکر می کنند . مفهوم شناسی تشویق و تنبیه باعث ایجاد آگاهی درباره چگ.نگی و فواید و اثرات این دو است و بیان آراء دانشمندان اسلامی و غربی به ما کمک می کند که بهترین راه حل را انتخاب بکنیم و علل مخالفت و موافقت با آن را بدانیم . هیچ کدام از محققان غربی و اسلامی درباره تشویق مخالفتی ندارند و این تنبیه است که باعث جدایی این دو است .
رعایت اصول و ضوابط تشویق و تنبیه کودکان زمینه ساز ایجاد جامعه ای سالم و بدون نا امنی است .


 

 

 

 

 

 

 


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :