جمعه - 2018 ژوئن 22 - 9 شوال 1439 - 1 تير 1397
Delicious facebook Telegram RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی ذخیره خروجی XML خروجی متنی خروجی PDF
کد خبر : 194232
تاریخ انتشار : 8 آبان 1395 9:19
تعداد مشاهدات : 300

مدرسه علمیه قبا

سیرتکاملی انسان از منظر علامه طباطبایی و آیت الله جوادی آملی

بنابر آراء مطرح شده دو مؤلف در خصوص سیر تکاملی انسان ، در موارد زیر با یکدیگر تشابه آراء دارند که می توان به برخی از آنها به قرار زیر اشاره نمود که ، اصالت وجودی انسان به روح اوست که امری مجرد و متعلق به عالم امر است . انسان دارای چهار مرتبه وجودی مادی ، مثالی ، عقلی و الهی است ، که بر اساس اصول تشکیک وجود نظام هستی دارای سه عالم دنیا و مثال و عقل تبیین می گردد . نهایت کمال انسان را علامه رسیدن به مقام ولایت دانسته که با توحید ثلاث ( فعلی ، اسماء و صفات و ذاتی ) حاصل می شود که آیة الله جوادی از آن به رسیدن به مقام فنا یاد می کند نکته برجسته آن است که همه انسان ها قادرند با الگو گرفتن از زندگی انسان کامل به قرب الهی نزدیک شده و به مراتبی از کمال برسند و ترکیب فطرت و طبیعت در وجود انسان مانع از حرکت به سمت کمال نخواهد شد و در برخی موارد تفاوت های جزئی در آراء دو مولف یافت می شود که برخی از آنها عبارتند از تعریف علامه از انسان همان حیوان ناطق است و انسان نوع الانواع است اما آیة الله جوادی انسان را حی متأله دانسته و انسان را جنس سافل می داند .

بانک جامع تحقیقات پایانی (پایان نامه سطح دو (کارشناسی)) طلاب حوزه علمیه خواهران استان تهران

مدرسه علمیه قبا

عنوان اثر

سال دفاع

نام و نام خانوادگی طلبه

نام و نام خانوادگی استاد راهنما

نام و نام خانوادگی استاد داور

واژگان کلیدی

سیرتکاملی انسان از منظر علامه طباطبایی و آیت الله جوادی آملی

 

 

1395

 

 

 

مریم مرشد

 

 

زهرا حقیری

 

فاطمه فلاح

 

سیر ، انسان ، تکامل ، علامه طباطبایی ، آیة الله جوادی آملی

چکــیـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــده

بنابر آراء مطرح شده دو مؤلف در خصوص سیر تکاملی انسان ، در موارد زیر با یکدیگر تشابه آراء دارند که می توان به برخی از آنها به قرار زیر اشاره نمود که ، اصالت وجودی انسان به روح اوست که امری مجرد و متعلق به عالم امر است . انسان دارای چهار مرتبه وجودی مادی ، مثالی ، عقلی و الهی است ، که بر اساس اصول تشکیک وجود نظام هستی دارای سه عالم دنیا و مثال و عقل تبیین می گردد . نهایت کمال انسان را علامه رسیدن به مقام ولایت دانسته که با توحید ثلاث ( فعلی ، اسماء و صفات و ذاتی ) حاصل می شود که آیة الله جوادی از آن به رسیدن به مقام فنا یاد می کند نکته برجسته آن است که همه انسان ها قادرند با الگو گرفتن از زندگی انسان کامل به قرب الهی نزدیک شده و به مراتبی از کمال برسند و ترکیب فطرت و طبیعت در وجود انسان مانع از حرکت به سمت کمال نخواهد شد و در برخی موارد تفاوت های جزئی در آراء دو مولف یافت می شود که برخی از آنها عبارتند از تعریف علامه از انسان همان حیوان ناطق است و انسان نوع الانواع است اما آیة الله جوادی انسان را حی متأله دانسته و انسان را جنس سافل می داند . علامه عامل سعادت و شقاوت انسان را به سنخ ملکات و اعمال نسبت می دهد و می گوید انسان برای دستیابی به کمال باید نظر و عمل خود را توأمان قوت دهد . در حالی که مؤلف دیگر نفس را نقطه مرکزی سعادت و شقاوت می داند و برای رسیدن به کمال و شناخت نفس و تهذیب و پیراستن آن تأکید می ورزد . در مجموع امتیاز هر دو مؤلف این است که وصول به کمال را برای تمامی انسان ها ممکن می دانند نه برخی از آنها و این نوآوری هر دو مؤلف در سیر تکاملی انسان است . ضرورت تحقیق حاضر این است که با توجه به ارزش وجودی انسان از آن جائی که حوزه ی تعالی و کمال او آراء و نظرات مختلفی وجود دارد و در این خصوص چالش های جدی مطرح شده است که پژوهشگران تلاش        می کنند راه های کاربردی برای کمال انسان ارائه دهند این پژوهش بر آن است که به معرفی دو دیدگاه مؤلف معاصر که وارث علوم سایر اندیشمندان قبل نیز هستند را در حد بضاعت علمی به علاقمندان به کمال انسانی ارائه دهد و بصورت کتابخانه ای به جمع آوری منابع پرداخته و هدف آن ارائه راهی میان بر و کاربردی برای علاقه مندان به سیر تکاملی انسان    می باشد .


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :