سه شنبه - 2018 ژوئن 19 - 6 شوال 1439 - 29 خرداد 1397
Delicious facebook Telegram RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی ذخیره خروجی XML خروجی متنی خروجی PDF
کد خبر : 194231
تاریخ انتشار : 12 دی 1392 9:13
تعداد مشاهدات : 117

تحقيق پاياني _مدرسه علميه الزهرا(س)واوان

اصولي ترين روشهاي تربيت در اسلام

دین مقدس اسلام دارای نظامی فراگیر و كامل است ؛چرا كه اسلام بر خلاف ساير اديان، بر تمام شئون انسانی اعم از اقتصاد، اجتماع، سیاست، حكومت، ... و به خصوص حوزه ي تعلیم و تربیت اشراف دارد. سرّ این واقعیت به طور اجمال این است كه، اساساً دین را برنامه زندگی بشر دانسته اند. پس منطقاً این برنامه باید در تمام شئون زندگی او منطبق باشد. توجه مستقیم خطابات قرآنی به انسان و تربيت انساني نشان از توجه عمیق و دقیق اسلام به نفس انسانی و ابعاد مختلف وجودی او است.. به همین منظور در قرآن و سنت برای انسان یك برنامه زندگی كاملاً منسجم و نظام دار طراحی شده است و انسان برای بهره بردن از آن برنامه كامل، سالم و همه جانبه باید تحت یك تربیت صحیح و البته فراگیر به نحوی كه تمام طول عمر او و همه جوانب و ابعاد انسانی اش را در بر گیرد، باشد. عرضه ي الگوي تربيت صحيح در ابتدا، بر عهده ي پيا مبران الهي بود؛ چراكه خداوند متعال هر يك از آفريده هاي خود را ازجمله انسان را به سوي هدف آفرينش ويژه خودش از راه آفرينش خودش راهنمائي مي فرمايد و راه واقعي را براي انسان معرفي مي كند .

بانک جامع تحقیقات پایانی (پایان نامه سطح دو (کارشناسی)) طلاب حوزه علمیه خواهران استان تهران

مدرسه علمیه الزهرا(س)واوان

عنوان اثر

سال دفاع

نام و نام خانوادگی طلبه

نام و نام خانوادگی استاد راهنما

نام و نام خانوادگی استاد داور

واژگان کلیدی

 

اصولي ترين روشهاي تربيت در اسلام

 

 1392

 

فريده سبزعلي

 

سركار خانم محمدي

 

جناب آقاي محفوظي

 

تربیت،اصول،روش

 

چکــیـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــده

تربيت مهمترين مسئله در اسلام و وسيله اي براي شكوفا شدن فطرت و استعدادهاي نهفته انسان است ؛ چنان كه امام راحل در اين زمينه مي فرمايد : ( اين تربيت هاست كه فطرت ها را شكو فا ميكند )و علماي قديم براي تبيين اين مسئله رو حيه ي انسان را در ابتدا در حكم ماده شل و قابل انعطافي مي دانند كه اگردر قالبي ريخته شود به همان شكل در مي آيد به اين معنا كه انسان در دوران كودكي حكم ماده شل و قابل انعطافي را دارد كه اگر در مسير صحيح تربيتي قرار گيردوبا چنين تربيتي رشد كند به نتيجه ي مطلو ب (انسانيت )مي رسد ؛ البته راه تربيت در دوران بزرگسالي به روي انسان بسته نيست چرا كه چون خداوند متعال مسئله توبه و برگشت از مسير گذشته ( كه يكي از روش هاي تربيتي در اسلام مي باشد ) و قرار گرفتن در مسير در ست را نيز پيش روي انسان قرار داده به اين معنا كه تربيت در بزرگسالي نيز امكان دارد اما به سختي .اما مسئله مهمتر در امر تربيت انتخاب روش هاي صحيح تربيتي مي باشد چون تربيت مطلوب از مجراي روش هاي صحيح تربيتي امكان پذير است كه آن هم برگرفته از قرآن و سنت است در واقع روشها يي كه ميان اصول وا هدف امتداد دارند ؛ اصو لي كه دستو رالعمل هاي كليي هستندكه مبناي كار روش هاي تربيتي قرار مي گيرند . در اسلام هر اصل و روشي قابل پذيرش نيست چراكه برخي از اصول و روش ها در مسير تربيت به علت مطابق نبودن  با فطرت انسان و به گمان صحيح بودن آن روش از سوي مربي زيان هاي جبران ناپذيري را به انسان وارد مي كند چرا كه در اصل، هدف از تربيت ديني مستحكم كردن ارتباط آفريده با آفريدگار مي باشد و متربي را به پذيرش تعهد و قبول مسئو ليت وا مي دارد .

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :