چهارشنبه - 2017 دسامبر 13 - 25 ربيع الاول 1439 - 22 آذر 1396
Delicious facebook Telegram RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی ذخیره خروجی XML خروجی متنی خروجی PDF
کد خبر : 194006
تاریخ انتشار : 20 اسفند 1384 12:57
تعداد مشاهدات : 108

تحقیق پایانی - مدرسه علمیه فاطمیه(س) پاکدشت

فلسفه غيبت امام زمان(عج)

عنوان اين تحقيق فلسفه غيبت امام زمان (عج) از ديدگاه قرآن ، سنت و عقل است. قيام مهدي موعود (عج) روز نجات ورهايي بشر از ظلم وستم است. نجات بشر درآن زمان امكان پذير است كه به حد كمال برسد، و كمال او متوقف به رهايي از غرايز نفساني ودلبستگي واطاعت مطلق از خداي جهان مي باشد. ، وآن ميسر نخواهد شد مگر به ديني كامل ورهبري حكيم والهي .

بانک جامع تحقیقات پایانی (پایان نامه سطح دو (کارشناسی)) طلاب حوزه علمیه خواهران استان تهران

مدرسه علمیه فاطمیه(س) پاکدشت

عنوان اثر

سال دفاع

نام و نام خانوادگی طلبه

نام و نام خانوادگی استاد راهنما

نام و نام خانوادگی استاد داور

واژگان کلیدی

فلسفه غيبت امام زمان(عج)

1384

اکرم طایفه خانی

سید مجید داوودی

محمد سلطان محمدی   

غیبت، امام زمان(عج)، حکومت جهانی، نواب

چکــیـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــده

عنوان اين تحقيق فلسفه غيبت امام زمان (عج) از ديدگاه قرآن ، سنت و عقل است. قيام مهدي موعود (عج) روز نجات ورهايي بشر از ظلم وستم است. نجات بشر درآن زمان امكان پذير است كه به حد كمال برسد، و كمال او متوقف به رهايي از غرايز نفساني ودلبستگي واطاعت مطلق از خداي جهان مي باشد. ، وآن ميسر نخواهد شد مگر به ديني كامل ورهبري حكيم والهي .

پيامبر اسلام (ص) كامل ترين اديان رابه بشر عرضه  داشت وامامان معصوم (ع) عهده دار حفظ آن بوده اند . ولي آخرين امام معصوم مهدي موعود(عج) به امر پروردگار درپس پرده غيبت قرار گرفت تانه تنها امت اسلام ، بلكه همه مردم جهان تحت آزمايشهاي طاقت فرسايي قرار گيرند وآماده قبول حكومت عدل الهي  شوند. وتا مردمي پولادين كه آماده دفاع از حق وعدالت مي باشند ، بوجود آيند ودر ركاب مهدي موعود  «عج» جان فشاني كنند. اين برنامه مشيعتي الهي است كه بدين صورت پي ريزي شده وجهان به سوي آن در حركت است وشجره طيبه ايست تا ثمره مطلوب  آن به دست آيد ، وآن همانا دولت حقه مهدي (عج) است كه درآن جامعه ئي معصوم وامتي نيكووجهاني امن وآرام بوجود خواهد آمد.

پس از ذكر مقدمه اي پيرامون موضوع ، كليات تحقيق كه در برگيرنده  تبيين موضوع ضرورت واهميت آن ، بيان مسأله ، سوالات وفرضيات تحقيق ، اهداف وفوائد ،پيشينه و سابقه مو ضو ع ضرورت وتعريف اصطلاحات و روش تحقيق مي با شد ، بيان مي شود .

بخش اول فلسفه غيبت  از ديد گاه قرآن است .كه به آيات قرآن استناد شده است و به ده آيه از قرآن كريم اشاره شده است . وفصل دوم از بخش اول حضرت مهدي (ع) در احاديث نبوي واحاديث اهل بيت عليهم اسلام است . و فصل سوم از بخش اول مهدي در اديان است . كه در آ يين زردشتي و آيين بودايي و آيين يهود و در آيين مسيحييت اشاره شده است .

بخش دوم فلسفه غيبت اما م زمان (عج ) از ديدگاه سنت است كه شامل دو فصل مي با شد . فصل اول غيبت صغري و كبري را شامل مي شود در فصل دوم اشاره به فلسفه غيبت از ديدگاه سنت است كه شا مل پنج بخش مي با شد كه عبارتند از :

-1 آزادي از بيعت با طاغوت هاي زمان .

-2 آزمايش و غر بال انسانهاي صالح

-3 سري از اسرار الهي

-4 حفظ جان امام مهدي

-5 آمادگي جهان  

در بخش سوم فلسفه غيبت از ديدگاه عقل و براهين عقلي مورد بررسي قرار مي گيرد . كه شامل 1- به گردن نداشتن بيعت 2-  تخليس و امتحان 3- آماده شدن اوضاع جهان

بخش چهارم ،بخش تجزيه ،تحليل و بررسي فرضيات تحقيق است كه ابتدا هر فرضيه ، سطرح شده ،سپس با توجه به مطالب و اطلاعات ذكر شده در متن تحقيق اثبات يا رد مي شود  .

در پايان تحقيق هم نتيجه تحقيق كه حاصل بررسي و تجزيه وتحليل وفلسفه غيبت از ديدگاه قرآن ،سنت و عقل است ، بيان مي شود .


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :