چهارشنبه - 2017 دسامبر 13 - 25 ربيع الاول 1439 - 22 آذر 1396
Delicious facebook Telegram RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی ذخیره خروجی XML خروجی متنی خروجی PDF
کد خبر : 193965
تاریخ انتشار : 18 بهمن 1385 9:40
تعداد مشاهدات : 90

تحقیق پایانی-مدرسه علمیه حضرت زینب کبری سلام الله علیها

بررسي ازدواج موقت از ديدگاه اسلام

تحقیق پایانی با عنوان بررسي ازدواج موقت از ديدگاه اسلام-مدرسه علمیه حضرت زینب کبری سلام الله علیها

بانک جامع تحقیقات پایانی (پایان نامه سطح دو (کارشناسی)) طلاب حوزه علمیه خواهران استان تهران

مدرسه علمیه حضرت زینب کبری سلام الله علیها

عنوان اثر

سال دفاع

نام و نام خانوادگی طلبه

نام و نام خانوادگی استاد راهنما

نام و نام خانوادگی استاد داور

واژگان کلیدی

                  بررسي ازدواج موقت از ديدگاه اسلام

 

 

 

1385

 

مهسا سادات شريفي

 

اشرف صفري

 

طوبی شاکری

ازدواج موقت ، ازدواج دائم، متعه، صيغه

چکــیـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــده

در اين پايان نامه نقش ازدواج موقت در اسلام و تأييد آن در اجتماع بررسي مي گردد. ميل جنسي يكي از اميال و غرايز مهمي است كه خداوند منان در نهاد انسان به وديعه گذاشته و اين نياز بايد همچون نياز به غذا تأمين و برطرف شود كه در صورت عدم ارضاء منطقي، ممكن است بيشترين انحرافات را در سرنوشت دنيوي و اخروي انسان ايجاد كند و به ويژه در سنين جواني  فعال ترين و پر ثمرترين دوران زندگي انسان را تباه سازد. در هر مكتبي براي آن كه انسان بتواند به اين نياز مهم و اساسي پاسخ دهد و در حقيقت آن را علاج كند و از شر آن مصون بماند ايده خاصي را در نحوه برخورد با آن ميل نيرومند، فراروي بشر نهاده است. عده اي مثل بودا ، ماني ، گاندي و توستوي خواسته اند آن را به كلي سركوب كنند و استدلالشان  پليدي ميل جنسي و سبب ساز مفاسد و جنايت است.  برخي مثل فرويد و غربي ها گفته اند ارضاءآن تا حد سيري ، تنها راه جلوگيري از طغيان آن است. اما نظر اسلام كه دين اعتدال و طبق فطرت انسان است اين است كه اولاً نبايد هيچ يك از اميال غريزي و فطري را سركوب كرد زيرا انسان داراي اميال گوناگون است و هر يك از اين اميال در زندگي انسان نقشي بر عهده دارد و به عبارت ديگر خداوند هر يك از اين اميال را بنا بر حكمتي در وجود انسان گذارده و اگر سركوب گردد انسان از رسيدن به كمال استحقاقي خود محروم  مي ماند و مثلا ميل جنسي براي ادامه نسب و ادامه حيات جوامع بشري و تداوم پيدا كردن آن مي باشدپس نبايد سركوب شود. ثانياً نبايد اجازه داد ميلي از اميال انسان بيش از حد لازم رشد كند زيرا زياده روي در يك ميل سبب مي شود اميال فطري و غريزي ديگر رشد نكند و اين نيز انسان را از رسيدن به كمال لايق محروم مي كند.اسلام مي گويد هم سركوب اميال غريزي گناه است و هم تجاوز از حد لازم و هر گناهي در به هم زدن اعتدال روحي مؤثر است و به هم خوردن اعتدال روحي و ناهماهنگي در ميان اميال كافي است كه انسان از رسيدن به يك زندگي سالم و سعادتمندانه تا ابد محروم ماند. حدودي را كه اسلام براي ايجاد هماهنگي در ميان اميال تعيين فرموده احكام پنجگانه است و آنچه نفع مي آفريند اين است كه شهوت در خدمت و اختيار انسان باشد و آنچه ضرر مي زند اين است كه انسان در خدمت و اختيار شهوت باشد . در اسلام ازدواج به دو نحو صورت مي گيرد ازدواج دائم و ازدواج موقت. در ازدواج دائم زن و مرد با هم توافق مي كنند كه تا پايان عمر خود، همسر هم باشند . ازدواج دائم يك  ازدواج فراگير و گسترده است كه در سراسرجهان به چشم مي خورد و نظر اسلام در اين زمينه نظر امضايي است . در ازدواج موقت زن و مرد باهم توافق مي كنند كه تا مدت معين همسر هم باشند و در صورت توافق مي توانند مدت را تمديد و يا به ازدواج دائم تبديل كنند و يا به خوبي و خوشي از هم جدا شوند.لذا يكي از اهداف ازدواج كه ارضاء ميل جنسي است در ازدواج موقت مقدور مي باشد و در عين حال از مشكلات عديده ازدواج دائم هم بدور است.البته ازدواج موقت به عنوان دارويي موقت براي درمان و حل بعضي مسائل است و براي درمان قطعي بايد به ريشه يابي موانع ازدواج پرداخت.در غرب نيز ، با عنوان هاي ديگر ازدواج موقت ، وجود داشته است و همانند ازدواج دائم احكام و شرايط خاص خود را دارد.  در اسلام نيز موافقين و مخالفيني وجود دارد كه پيرامون آن صحبت شده است. شبهه هايي پيرامون ازدواج موقت مطرح شده، كه با پاسخگويي به آن، سعي در برطرف نمودن بدبيني اذهان شده و نيز پيشنهاد در باب ازدواج موقت و تحكيم خانواده بيان شده است كه با اجراي آن جامعه بيش از پيش راه سعادت و تكامل را طي مي كند. بر همين اساس تحقيق حاضر را با روشي كتابخانه اي به مطالعه و بررسي كتابها و مقالات پرداخته ام و آن را مورد بررسي قرار دادم .

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :