چهارشنبه - 2017 دسامبر 13 - 25 ربيع الاول 1439 - 22 آذر 1396
Delicious facebook Telegram RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی ذخیره خروجی XML خروجی متنی خروجی PDF
کد خبر : 193954
تاریخ انتشار : 25 خرداد 1385 9:47
تعداد مشاهدات : 84

تحقیق پایانی-مدرسه علمیه حضرت زینب کبری سلام الله علیها

روش های تربیتی از دیدگاه امام علی علیه السلام

تحقیق پایانی با عنوان روش های تربیتی از دیدگاه امام علی علیه السلام - مدرسه علمیه حضرت زینب کبری سلام الله علیها

بانک جامع تحقیقات پایانی (پایان نامه سطح دو (کارشناسی)) طلاب حوزه علمیه خواهران استان تهران

مدرسه علمیه حضرت زینب کبری سلام الله علیها

عنوان اثر

سال دفاع

نام و نام خانوادگی طلبه

نام و نام خانوادگی استاد راهنما

نام و نام خانوادگی استاد داور

واژگان کلیدی

روش های تربیتی از دیدگاه امام علی علیه السلام

 

1385

 

زهرا افجه دانا

 

 

مریم كاوياني

طوبی شاکری

 

تربيت،روش تربيتي،علي عليه السلام،الگو،موعظه،تقوا، امربه معروف و نهي از منکر، نهج البلاغه.

 

چکــیـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــده

فهم صحيح سيره الگوهاي واقعي و کامل مهمترين ضامن سلامت جامعه است،لذا پژوهش حاضر به بررسي برخي از شيوه هاي تربيتي امام عليعليه السلام براي تحقق به اين هدف پرداخته است.با تفحص در گفتار امام عليعليه السلام و همچنين سيره آن حضرت به عنوان الگوي بزرگ تربيت اين نکته بسيار مهم دريافت شد که تربيت عقلاني و توجه به تفکر و تعقل يکي از اساسي ترين ارکان تربيت انسانهاست،که در نهج البلاغه بر آن تأکيد فراوان شده است وعليعليه السلامبه تفکر اين گوهر گرانبهايي که وجود آدمي پنهان است آگاهي داشته و مردم را به آن توجه داده اند.بررسي نامه 31 نهج البلاغه که امير مؤمنان خطاب به فرزند گراميشان امام حسن مجتبيعليه السلام نوشته اند نشان مي دهد که اين نامه حاوي نکات بسيار مهم تربيتي و روشهاي تربيتي متعددي مي باشد.به دليل اهميت سه روش الگويي،موعظه و امر به معروف و نهي از منکر که در اين نامه بيان شده،در اين پژوهش نيز،روشهاي فوق الذکر از ديدگاه حضرت مورد بررسي قرار گرفته است.روش الگويي به عنوان روش عملي از اهميت ويژه اي برخوردار است،چون انسانها فطرتاً الگو طلب و الگو پذير هستند،روش الگويي مطلوب فطرت آدمي است و يادگيري از طريق مشاهده  الگوها از مؤثرترين انواع يادگيريهاست،بنابراين بايد بهترين الگوها براي انسانها معرفي شوند تا در مورد پيروي از الگو،دچار انحراف و سردر گمي نشوند.قرآن و نهج البلاغه،پيامبر و ائمه اطهارعليهم السلام را به عنوان بهترين و کامل ترين الگوها معرفي کرده و انسانها را به پيروي از آنها فراخوانده اند.در روش دوم که موعظه است مهمترين نکته اين است که موعظه،روشي است براي آگاهي و بيدار کردن انسانها،و عليعليه السلام نيز از اين روش بسيار سود جسته و درصدد از بين بردن جهل و ناداني مردم بوده اند. چون آدمي هميشه در معرض قساوت و غفلت است لذا شنيدن موعظه از زبان انساني وارسته با بيان دلنشين،سبب تحولي مؤثر در درون آدمي مي شود،پس هيچگاه انسانها از داشتن موعظه گري راستين بي نياز نيستند.از بين مواعظ نهج البلاغه،مهمترين عنصر موعظه اي  تقواست نيرويي که باعث مي شود انسان از پيروي هواي نفس دست برداشته و براي اعمال و رفتار خود ضابطه اي داشته باشد.در خطبه متقين عليعليه السلام ويژگيهاي کامل شخص متقي را بيان فرموده و روح تکامل يافته اي را براي هر شنونده اي ترسيم کرده اند، که در اين پژوهش به آن اشاره شده است.و بالأخره روش امر به معروف و نهي از منکر که يکي از ساز و کارهاي مهم کنترل فردي و اجتماعي است، مورد بررسي قرار گرفته است، اهميت اين روش در اين نکته است که انسان به خاطر غرايز و وسوسه هاي شيطاني دائماً نياز به کنترل دارد، كه يکي از مهارها امر به معروف و نهي از منکر است.تمام پدران و مادران و مربيان در طول تاريخ فرزندان و متربيان را به انجام کارهايي واداشته و از کارهايي نهي کرده اند،بنابراين امر  ونهي و تشويق و هشدار ريشه در درون هر انساني دارد،و از لحاظ اجتماعي نيز امر به معروف و نهي از منکر را بايد نوعي بيمه در مقابل انحرافات شيطاني دانست.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :