چهارشنبه - 2017 دسامبر 13 - 25 ربيع الاول 1439 - 22 آذر 1396
Delicious facebook Telegram RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی ذخیره خروجی XML خروجی متنی خروجی PDF
کد خبر : 193916
تاریخ انتشار : 3 آبان 1395 12:44
تعداد مشاهدات : 97

یوگا و مشروعیت آن از دیدگاه اسلام

تحقیقات پایانی- یوگا و مشروعیت آن از دیدگاه اسلام

«با یک نگاه جامع به تمامی فرقه ها، نحله ها و جریان های معنویت گرا که هم اکنون در جهان به فعالیت مشغول هستند می توان آنها را به هفت دسته کلی تقسیم بندی کرد که عبارتند از آئین های معنوی هندی، کیش های معنوی آمریکایی، عرفان مسیحیت، عرفان یهود یا کابالا، عرفان چینی یا آئین های ذن بودیسم، فراعلم و در نهایت پدیده ای بسیار جذاب و مؤثر به نام سینمای ماوراء یا فیلم و کارتون های معناگرا. در بخش اول آئین معنویت گرای هندی به دو بخش آئین های باستانی و عرفان-های نوظهور معنویت گرا تقسیم می شود؛ همچنین آئین های باستانی خود شامل پنج گروه ودا، برهمن، جین، بودا و تنتره هستند و عرفان های نوظهور معنویت گرا نیز تعداد بسیار زیادی هستند که به هفت نمونه مهم و مشهور آن اشاره می کنیم. این هفت آئین نوظهور معنوی عبارتند از: یوگا، آئین معنوی اشو، آئین معنوی سای بابا، کیش معنوی رام الله، آئین معنوی کریشنا، عرفان یوگا ناندا و آئین دالای لامای تبتی» استقبال از یوگا نه به دلیل برخورداری از جهان بینی منطقی و نه به علّت غنای تعلیمات آن است، بلکه به سبب عطش روحی بشر جدید، و نیاز فوری انسان مدرن به یک مسکن روانی و ذهنی است؛ به عبارت دقیق تر، هنر یوگا در سامان دادن زندگی دنیوی است و آماده نمودن بشر مدرن برای کامیابی بیشتر در زندگی امروزی است. خدمت یوگا به بشر بحران زده عصر ماشین نه ارائه یک نظام معقول و جامع از هستی و جهان است و نه دستگیری از انسان برای رساندن به کمالی که مطلوب خالق هستی است و نه ارجاع دادن به تعالیم روح بخش پیامبران الهی، بلکه مرامی است همسو با جهان بینی حاکم بر غرب و کمک کار به تمدن جدید غرب برای فرونشاندن تنش ها و اضطراب های بشر و سر فرو بردن در لاک لذت خواهی بشر و در نتیجه دل خوش نمودن و راضی شدن به این که برای درد خداجویی او درمان رسیده و برای فطرت معنویت طلبی او مرهمی یافت شده است.

بانک جامع تحقیقات پایانی (پایان نامه سطح دو (کارشناسی)) طلاب حوزه علمیه خواهران استان تهران

مدرسه علمیه الزهرا (سلام الله علیها) شهر ری

عنوان اثر

سال دفاع

نام و نام خانوادگی طلبه

نام و نام خانوادگی استاد راهنما

نام و نام خانوادگی استاد داور

واژگان کلیدی

یوگا و مشروعیت آن از دیدگاه اسلام

 

 

1393

طیبه چگینی

 

خانم حیدرقلی

 

خانم دکتر طوبی شاکری

 

مشروعیت، یوگا

چکــیـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــده

 

مهم­ترین بخش یک نظام فلسفی نوع نگرش آن به محورهای اصیل انسانی می­باشد. مشروعیت یعنی چیزی که شارع آن را جایز کرده است. یوگا به معنای ایستادن یا متوقف ساختن دخل و تصرف­ها و معلوم سازی ذهنی است برای به دست آوردن آرامش؛ چون یوگا از مسائل نوپدید (مستحدثه) می­باشد حکم شرعی آن در کتب قدیمی مطرح نشده است. واضع یوگا پاتانجلی و رهبران اصلی آن راماکریشنا، سوامی و یوکاناندا و اشو می­باشند. خاستگاه فکری و جغرافیایی آن هند است. بسیاری با یوگا به عنوان نوع خاصی از حرکات ورزشی آشنایی دارند که برای رسیدن به آرامش از آن استفاده می­کنند در حالی که نگاه ورزشی به یوگا از نظر رهبران آن بزرگترین توهین به یوگاست. یوگا در دیدگاه رهبران آن یک آئین عرفانی و معنوی می­باشد. در حیطة ترویج عرفان­های نوپدید همچون یوگا، با کمال تأسف باید گفت این ورزش به ظاهر عرفانی در سال­های اخیر به شدّت در میان جوانان طرفدار پیدا کرده است. بنابراین بررسی مشروعیت یوگا در بُعد فکری (اعتقادی) و عملی (ورزشی) ضروری می­باشد. سه­گانه پرستی یکی از مبانی عقیدتی یوگا می­باشد که عبارتند از پرستش برهما، شیوا، ویشنو. شیوا همان تمثیل (شیطان) در آئین هندوهاست. اما در دیدگاه اسلام محور تمام هستی (خدای احد) است. در مکتب یوگا انسان با کارهای ورزشی ویژه­ای به روح متعالی و معنوی دست می­یابد. نفس انسان نیز امری ثابت و صرفاً شناختی است و عدم این شناخت موجب رنج انسان می­گردد در حالی که طبق مبانی اسلامی سعادت و شقاوت انسان بر پایة عمل به قوانین الهی استوار است. مکتب یوگا چون قائل به تناسخ می­باشد بر خلاف اسلام اعتقادی به رستاخیز ندارد. اهمیت این تحقیق در این است که مشروعیت یوگا را بررسی کرده و نظرات فقها را نیز در مورد آن جمع آوری نموده است، در حالی که در هیچ کتاب یا تحقیقی به مشروعیت آن پرداخته نشده است . مطالب این پایان نامه به روش اسنادی گردآوری شده و با روش توصیفی و تحلیلی بیان شده است.

پژوهش، روش توصیفی می­باشد، بر اساس منابع کتابخانه­ای در دسترس.


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :