چهارشنبه - 2017 نوامبر 22 - 4 ربيع الاول 1439 - 1 آذر 1396
Delicious facebook Telegram RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی ذخیره خروجی XML خروجی متنی خروجی PDF
کد خبر : 193208
تاریخ انتشار : 31 شهریور 1391 13:17
تعداد مشاهدات : 141

تحقیق پایانی- مدرسه علمیه کریمه اهل بیت علیهم السلام

موضوع شناسي و حكم رشوه در فقه شيعه

رشوه دادن و رشوه گرفتن و به عبارت دیگر رشا و ارتشاء از جرائمی است که همواره فراراه جوامع انسانی بوده و در هر جامعه ای به اشکال و صور گوناگون بروز و ظهور یافته است و تبع آن جوامع مختلف نیز قوانین و مقرراتی برای مقابله و مهار آن وضع و اجرا می کردند. تحولات و پیشرفت هایی که امروزه در جوامع انسانی روی داده باعث پیچیده تر شدن روابط فردی و اجتماعی، گسترش خواست ها و مطالبات انسان ها و تبع آن افزایش ارتباط و نیاز آنها به یکدیگر و به دستگاه های حکومتی شده است. برای پاسخگویی به این نیازها دستگاه های اداری و حکومتی نیز در کم و کیف خود گسترش یافته اند و همین امر خود موجب گسترش و تنوع رشا و ارتشاء در تعاملات مردم با این دستگاه ها شده است. اگر در گذشته رشا و ارتشاء به صورت یک عمل فردی و یا بین فرد و دستگاه قضایی و حکومتی و محدود به مرزهای جغرافیایی کشورها بوده، امروزه در بسیاری از موارد ماهیتی گروهی و سازمان یافته پیدا کرده است و حتی محدود به مرزهای جغرافیایی هم نبوده بلکه با افزایش ارتباطات میان دولت ها، در سطح روابط میان آنها مطرح می باشد.

بانک جامع تحقیقات پایانی (پایان نامه سطح دو (کارشناسی)) طلاب حوزه علمیه خواهران استان تهران

مدرسه علمیه ... کریمه اهل بیت علیهم السلام....

عنوان اثر

سال دفاع

نام و نام خانوادگی طلبه

نام و نام خانوادگی استاد راهنما

نام و نام خانوادگی استاد داور

واژگان کلیدی

موضوع شناسي و حكم رشوه در فقه شيعه

1391

حلیمه فاضل هریکندئی

راضیه خادم نبی

رضا باقی زاده

رشوه، راشی، مرتشی، حكم، غیر حکم 

چکــیـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــده

 

اگر چه نسبت به حرمت رشوه در دین اسلام اختلاف نظری وجود ندارد ولی در تبیین ماهیت و موضوع آن میان فقهای شیعه اختلاف نظر وجود دارد. برخی رشوه را اعطاء چیزی به قاضی جهت قضاوت و دادرسی میان متخاصمین می دانند؛ با استناد به ادله حرمت رشوه می توان گفت که موضوع آن اختصاص به قضاء ندارد بلکه شامل اعطاء وجه یا مال به عامل و کارمند حکومت نیز می گردد. اخذ رشوه از سوی مرتشی اگرچه برای انجام امر باطلی نباشد، حرام است و جواز اعطاء رشوه از سوی راشی تنها در صورتی است که وی برای رسیدن به حق خویش مضطر در پرداخت رشوه باشد. رشوه علاوه بر اعطاء و اخذ وجه یا مال به صورت مستقیم و به عنوان رشوه می تواند به صورت غیرمستقیم مانند؛ هبه، معاملات صوری و محاباتی نیز باشد. اين تحقيق به روش تحليلي و فقهي و اصولي نكاشته شده است بدين صورت كه اقوال مختلف فقهاي شيعه در پايان نامه بررسي شده است و ابزار تحقيق كتابخانه اي و بر اساس اسناد و مدارك مي باشد

 


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :