چهارشنبه - 2017 نوامبر 22 - 4 ربيع الاول 1439 - 1 آذر 1396
Delicious facebook Telegram RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی ذخیره خروجی XML خروجی متنی خروجی PDF
کد خبر : 193031
تاریخ انتشار : 10 بهمن 1384 9:20
تعداد مشاهدات : 75

مدرسه علمیه حضرت فاطمه الزهراء(س)

جهنم و جهنمیان در قرآن

واژه جهنم را برخي فارسي دانسته كه اصل آن «گهنام» به معناي چاه بسيار گود و ژرف است جهنم به عقيده همه اديان جايي است در جهاني ديگر كه گناهكاران پس از مرگ به آنجا مي روند. بهشت مظهر رحمانيت بلكه رحيميت حضرت حق است و جهنم مظهر قهر و غضب الهي است آفرينش بهشت اصل است و آفرينش جهنم فرع است اولي ذاتي است و دومي عارضي است. نخستين گروهي كه روانه دوزخ مي شود كافران و منافقانند و گروههاي بعدي عبارتنداز كساني كه ممانعت مردم از راه يافتن به دين كردند و كسانيكه استهزاء الهي را مرتكب شدند و پيروي از شيطان كردند و كساني كه غيبت و عيب جويي كرده اند و كساني كه مال يتيم خورده اند. از آيات قرآن كريم و احاديث پيشوايان دين استفاده مي شود كه درهاي دوزخ و طبقات آن كه به نام و عنوانهاي مختلف از آن ها سخن به بيان آمده است ريشه در اخلاق و ملكات انسان دارد. بعضي از انسانها هراندازه ارزشهاي والاي معنوي و الهي را بيشتر مورد تهاجم و ستيزه قرار دهد در طبقه سخت تري از عذاب خواهد گرفت. قرآن مي فرمايد دوزخ داراي هفت در است و براي هر يك از گروهها درهاي معيني از مجرمان تقسيم شده كه از همان در به دوزخ پرتاب مي شود. آتش دنيا اول بيرون و پوست را مي سوزاند بعد استخوان و گوشت را، ولي آتش دوزخ باطن را همچون ظاهر مي سوزاند. گناهكاران به سيمايشان شناخته مي شوند و براي دوزخيان بر شكنجه هاي جهاني عذابهاي روحاني است.
واژه جهنم را برخي فارسي دانسته كه اصل آن «گهنام» به معناي چاه بسيار گود و ژرف است جهنم به عقيده همه اديان جايي است در جهاني ديگر كه گناهكاران پس از مرگ به آنجا مي روند. بهشت مظهر رحمانيت بلكه رحيميت حضرت حق است و جهنم مظهر قهر و غضب الهي است آفرينش بهشت اصل است و آفرينش جهنم فرع است اولي ذاتي است و دومي عارضي است. نخستين گروهي كه روانه دوزخ مي شود كافران و منافقانند و گروههاي بعدي عبارتنداز كساني كه ممانعت مردم از راه يافتن به دين كردند و كسانيكه استهزاء الهي را مرتكب شدند و پيروي از شيطان كردند و كساني كه غيبت و عيب جويي كرده اند و كساني كه مال يتيم خورده اند. از آيات قرآن كريم و احاديث پيشوايان دين استفاده مي شود كه درهاي دوزخ و طبقات آن كه به نام و عنوانهاي مختلف از آن ها سخن به بيان آمده است ريشه در اخلاق و ملكات انسان دارد. بعضي از انسانها هراندازه ارزشهاي والاي معنوي و الهي را بيشتر مورد تهاجم و ستيزه قرار دهد در طبقه سخت تري از عذاب خواهد گرفت. قرآن مي فرمايد دوزخ داراي هفت در است و براي هر يك از گروهها درهاي معيني از مجرمان تقسيم شده كه از همان در به دوزخ پرتاب مي شود. آتش دنيا اول بيرون و پوست را مي سوزاند بعد استخوان و گوشت را، ولي آتش دوزخ باطن را همچون ظاهر مي سوزاند. گناهكاران به سيمايشان شناخته مي شوند و براي دوزخيان بر شكنجه هاي جهاني عذابهاي روحاني است.


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :