جمعه - 2018 آگوست 17 - 6 ذيحجه 1439 - 26 مرداد 1397
Delicious facebook Telegram RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی ذخیره خروجی XML خروجی متنی خروجی PDF
کد خبر : 192575
تاریخ انتشار : 5 آبان 1390 13:54
تعداد مشاهدات : 149

تحقیق پایانی مدرسه علمیه کوثریه

ریاست خانواده دراسلام و فمینیسم

هر اجتماعی را رئیسی لازم است تا دچار هرج و مرج نگردد و در کوتاهترین زمان و با کمترین آسیب به هدف خود برسد، از آنجا که خانواده یکی از اساسی ترین نهادهای اجتماعی است ازاین قاعده مستثنی نبوده و نیست و حفظ آن به عنوان جایگاهی امن برای تمام اعضا جز با تعیین رئیس و مسئول امکان ندارد. اسلام که یکی از بزرگترین مکاتب آسمانی است و همیشه برای تمام ابعاد زندگی آدمی برنامه دارد و برای آن قانون وضع نموده، مسلما به نهادی به این مهمی که تاثیر بسزائی در زندگی فرد دارد، نیز توجه کرده و در این زمینه قوانین و وظایفی را برای طرفین مشخص نموده است. در شریع مقدس اسلام ریاست مرد در خانواده بر اساس ادله اربعه پذیرفته شده و آثاری به تبع آن به دنبال دارد که قابل توجه است. اما به دلایل گوناگون از جمله عدم انتقال صحیح و کامل دیدگاه اسلام و یا ترجمه نادرست از منابع اصیل اسلامی سبب گردیده که اسلام به عنوان دینی مردسالار معرفی گردد.

بانک جامع تحقیقات پایانی (پایان نامه سطح دو (کارشناسی)) طلاب حوزه علمیه خواهران استان تهران

مدرسه علمیه کوثریه

عنوان اثر

سال دفاع

نام و نام خانوادگی طلبه

نام و نام خانوادگی استاد راهنما

نام و نام خانوادگی استاد داور

واژگان کلیدی

 

 

ریاست خانواده دراسلام و فمینیسم

 

1390

 

فائزه محجوب

 

 خانم عذرا خلیلی

 

 عزت سادات میرخانی

 

اسلام، فمینیسم، خانواده، ریاست، سلطه، قوام، تمیکن، نشوز، اذن، اومانیسم، سکولاریسم، غریزه جنسی، تولید مثل، حمایت، مراقبت عاطفی

 

چکــیـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــده

هر اجتماعی را رئیسی لازم است تا دچار هرج و مرج نگردد و در کوتاهترین زمان و با کمترین آسیب به هدف خود برسد، از آنجا که خانواده یکی از اساسی ترین نهادهای اجتماعی است ازاین قاعده مستثنی نبوده و نیست و حفظ آن به عنوان جایگاهی امن برای تمام اعضا جز با تعیین رئیس و مسئول امکان ندارد. اسلام که یکی از بزرگترین مکاتب آسمانی است و همیشه برای تمام ابعاد زندگی آدمی برنامه دارد و برای آن قانون وضع نموده، مسلما به نهادی به این مهمی که تاثیر بسزائی در زندگی فرد دارد، نیز توجه کرده و در این زمینه قوانین و وظایفی را برای طرفین مشخص نموده است. در شریع مقدس اسلام ریاست مرد در خانواده بر اساس ادله اربعه پذیرفته شده و آثاری به تبع آن به دنبال دارد که قابل توجه است. اما به دلایل گوناگون از جمله عدم انتقال صحیح و کامل دیدگاه اسلام و یا ترجمه نادرست از منابع اصیل اسلامی سبب گردیده که اسلام به عنوان دینی مردسالار معرفی گردد.

در عصر کنونی نیز در حد زیادی این مسئله مورد توجه صاحبنظران علوم مختلف قرار گرفته است، خصوصا از سوی مکتب فمینیسم چالشها و شبهات زیادی در خصوص ریاست مرد بیان گردیده که نتیجه آن حذف نهاد خانواده بوده است.

 اینکه چرا فمینیسم، مرد سالاری را نتیجه تمام مشکلات و عقب ماندگی های زنان در طول تاریخ دانسته، حائز اهمیت است و اینکه چرا این دیدگاه در بین بعضی از زنان ایجاد شده جای بسی تامل می باشد.

این نوشتار در دو فصل به بررسی سرپرستی خانواده از دیدگاه اسلام و فمینیسم پرداخته است؛ در فصل اول، پس از تعریف مفاهیم و ذکر تاریخچه سرپرستی به بیان دیدگاه اسلام براساس ادله اربعه و آثار آن پرداخته شده است.

در فصل دوم، با در نظر گرفتن شناخت مخاطب نسبت به تاریخچه پیدایش و جهان بینی و ایدئولوژی فمینیسم صرفا دیدگاه فمینیسم در رابطه با خانواده و کارکردهای آن بیان خواهد شد.

سعی گردیده که در این دو فصل از نقد صریح جلوگیری گردد و تنها با بیان دیدگاه های موافق و مخالف، مخاطب خود را در پایان به نتیجه مورد نظر و مطلوب برساند 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :