پنج شنبه - 2018 آوريل 19 - 4 شعبان 1439 - 30 فروردين 1397
Delicious facebook Telegram RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی ذخیره خروجی XML خروجی متنی خروجی PDF
کد خبر : 192549
تاریخ انتشار : 23 شهریور 1386 13:36
تعداد مشاهدات : 92

تحقیق پایانی- مدرسه علمیه امام حسن مجتبی (ع)

تأثير رسانه بر فرهنگ جامعه

امروزه رسانه ها تعريف گسترده اي پيدا كرده اند ؛ يعني رسانه مانند گذشته فقط منحصر به تلويزيون و راديو و روزنامه و مجله و ... نيست، بلكه به سبب انبوه و فراوان بودنشان به رسانه هاي فردي تبديل شده اند و از طرفي به صورت يك جبهه ي فرهنگي، به گستردگي همه كرات، كشورها و شهرها و ... است. همة مغزها و انديشه ها فرهنگي شده اند و عَلَم دار جبهه هاي فرهنگي، رسانه ها هستند.

 

عنوان اثر

سال دفاع

نام و نام خانوادگی طلبه

نام و نام خانوادگی استاد راهنما

نام و نام خانوادگی استاد داور

واژگان کلیدی

تأثير رسانه بر فرهنگ جامعه

 

1386

فاطمه نبوي

 

رجالي تهراني

فرزانه نیکو برش

ارتباط ، رسانه ، فرهنگ 

چکــیـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــده


امروزه رسانه ها تعريف گسترده اي پيدا كرده اند ؛ يعني رسانه مانند گذشته فقط منحصر به تلويزيون و راديو و روزنامه و مجله و ... نيست، بلكه به سبب انبوه و فراوان بودنشان به رسانه هاي فردي تبديل شده اند و از طرفي به صورت يك جبهه ي فرهنگي، به گستردگي همه كرات، كشورها و شهرها و ... است. همة مغزها و انديشه ها فرهنگي شده اند و عَلَم دار جبهه هاي فرهنگي، رسانه ها هستند.

نقش آفرينی رسانه ها بيش ترين تأثير را در تربيت دارند، به خصوص اينكه جامعه ما،جامعة جواني است .

رسانه ها مي توانند اخلاق و رفتار اجتماعي و رفتار سياسي- اقتصادي ويژه اي را ايجاد كنند و مي توانند اشتهاي تحصيلي ايجاد نمايند. رسانه ها در بسياري از مواقع بر پدرها و مادرها و مدرسه و كتاب و دفتر و معلم در تربيت و شكوفايي نسل جوان، پيشي مي گيرند.

به راحتي مي توان گفت رسانه ها مانند شمشير دولبه اي است كه يك لبه آن بسيار مفيد و لبه ديگر غير مفيد و مضر است كه متأسفانه صدها تن از جوانان امروزي معتاد و قرباني اين رسانه شده اند.

در سالي كه گذشت تعداد پسران شركت كننده در كنكور كم تر از دختران بوده است، در حالي كه در مقطع دبيرستان تعداد پسران، ده تا پانزده درصد از دختران بيش تر بوده است؛ و اين امر به علت بي اشتهايي تحصيلي در آن ها است. يكي از عوامل مهم بي اشتهايي تحصيلي ، عامل رواني و گرفتاري هاي كاذب است كه جوانان براي خود فراهم مي كند.براي مصونيت فرهنگي نياز به مصونيت عاطفي داريم؛ در حالي كه امروزه امكان آسيب پذيري به اوج خود رسيده است. هركسي كه افسرده تر و كم روتر است ميزان اشتغال و گرفتاري او با اين رسانه ها بيشتر است. زماني كه مخاطب مشغول تماشاي يكي دو ساعته رسانه هاي تصويري مي گردد، دچار گرفتگي سلول هاي عصبي مي شوند و امواج مغزي آنها با امواج الكتريسيته درگير و        بي حوصله مي شوند و حس درس خواندن را از دست مي دهند و دچار بي خوابي مي شوند.

رسانه تيغ د و لب است، هم می تواند باورهای اصيل الهی را در انسان تقويت نمايد و هم می تواند باورهاي الهی و مطلوب وي را خدشه دار كرده ، او را منحرف سازند و اين همان هدف غربي ها و دشمنان اسلام است كه با داخل كردن و فرستادن فيلم هاي ويدئويي يا اينترنتي مبتذل مي خواهند باورهاي حسنة آنها را از بين ببرند. می خواهند، نسل جوان ما با اسلام ناب محمّدی (ص) و تشيع ظلم ستيز، غريبه گردد و با افکار سکولاري و لائيک ، ابليس گونه ، ايمان و تقوای ما را رهزنی کنند.

باشد که با فرهنگ سازی درست و سياست گذاری صحيح در وزارت ارشاد و در صدا و سيما، به عنوان رسانة ملّی ، کاری کنيم که اين آرزو را جهان خواران شيطان صفت به گور ببرند.

 

 


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :