يکشنبه - 2017 اکتبر 22 - 2 صفر 1439 - 30 مهر 1396
Delicious facebook Telegram RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی ذخیره خروجی XML خروجی متنی خروجی PDF
کد خبر : 192042
تاریخ انتشار : 9 شهریور 1393 13:16
تعداد مشاهدات : 73

تحقیق پایانی- مدرسه علمیه کریمه اهل بیت علیهم السلام

آثار رعایت اعتدال و پیامد های بی توجهی به آن در زندگی انسان از منظر قرآن کریم

یکی از ویژگی های انسان که در قرآن به کار برده شده، اشرف مخلوقات است کمال جویی دایمی باعث می شود که انسان همواره به دنبال رشد و بالندگی باشد و این رشد در سایه شناخت و معرفت حاصل می شود و رهگشای انسان در رسیدن به کمال و سعادت است. معرفت بمعنى درك و شناختن است. معرفت از سنخ علم است اما علمی که مسبوق به فکر باشد و به یقین بیانجامد، معرفت این است که ما آن امام را چنان که هست بشناسیم به گونه ای که این شناخت سبب در امان ماندن ما از شبهه ها شود.

بانک جامع تحقیقات پایانی (پایان نامه سطح دو (کارشناسی)) طلاب حوزه علمیه خواهران استان تهران

مدرسه علمیه ............ کریمه اهل بیت علیهم السلام.......

عنوان اثر

سال دفاع

نام و نام خانوادگی طلبه

نام و نام خانوادگی استاد راهنما

نام و نام خانوادگی استاد داور

واژگان کلیدی

آثار رعایت اعتدال و پیامد های بی توجهی به آن در زندگی انسان از منظر قرآن کریم

1393

مریم حیدر پور خانقاه

فرزانه فخرایی

حوریه خدایی

معرفت، شناخت، امام، ضرورت، معرفت اعطایی، معرفت اکتسابی

چکــیـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــده

 

معرفت همان دانش و آگاهی است و امام پیشوا و مقتدا، مراد از امام؛ ائمه معصومین)عَلَیْهِم السلَّام (هستند. در آیات و روایات فراوانی مسأله معرفت امام به عنوان دستوري دینی مطرح شده است. دانشمندان فریقین د ر لزو م معرف ت اما م اتفاق نظ ر دارند و تنها د ر ادل ه و حدود آن اندك تفاوتهایی دارند. مسألۀ امامت یک تئوري علمی نیست که تنها در مراکز علمی درباره آن بحث شود؛ بلکه امامت در منظومه اعتقادي و عملی مسلمانان یکی از آموزه هاي آسمانی و مهم است که امت در قبال آن وظیفه دارند، در ارائه راهکار براي تحقق معرفت امام در زندگی کوتاهی جدي صورت گرفته است. در این نوشتار پس از بیان مفهوم دقیق شناخت به تبین وجوب معرفت امام بر اساس آیات و روایات پرداخته شده تا مخاطب به روشنی به ضرورت معرفت امام واقف شود و در ادام ه ب ه راههاي کسب معرفت از جمله معرفت اعطایی و معرفت اکتسابی اشاره شده و موانع معرفت امام بیان شد و در نهایت آثار معرفت به امام و بالاترین آنها که همانا معرفت به خداوند متعال می باشد بیان گردید.

 

 


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :