شنبه - 2017 سپتامبر 23 - 3 محرم 1439 - 1 مهر 1396
Delicious facebook Telegram RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی ذخیره خروجی XML خروجی متنی خروجی PDF
کد خبر : 191129
تاریخ انتشار : 29 شهریور 1394 13:11
تعداد مشاهدات : 71

تحقیق پایانی – مدرسه علمیه حضرت عبدالعظیم(ع)

بررسی تطبیقی شفاعت در المیزان و المنار

تفسیری - کلامی

                                                              مدرسه علمیه حضرت عبدالعظیم(ع)

عنوان اثر

سال دفاع

نام و نام خانوادگی طلبه

نام و نام خانوادگی استاد راهنما

نام و نام خانوادگی استاد داور

واژگان کلیدی

 

بررسی تطبیقی شفاعت در المیزان و المنار

 

 

1394

 

رقیه خمسه

 

 

مریم زارعی اقدم

 

طوبی شاکری گلپایگانی

 

شفاعت, المیزان، علامه طباطبایی، المنار، محمد عبده، رشیدرضا

 

چکــیـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــده

شفاعت از ماده شفع در اصطلاح به معنای جبران شدن ضعف و نقص ها در سایه اتصال به کمال و نیروی بالاتر می باشد. شفاعت، اندیشه ای اصیل و اسلامی است؛ به گونه ای که علاوه بر نصوص قرآن کریم، روایات نیز در مورد آن به حد تواتر رسیده است. متکلمین و نظریه پردازان اسلامی از فرق های مختلف اصل شفاعت را پذیرفته و فقط در ماهیت آن که با هم اختلاف دارند. معتزله معتقد است که شفاعت فقط برای ترفیع درجه مومنین است و شیعه و اشعری اعتقاد دارند که شفاعت برای گناهان کبیره است. تنها بعد از ظهور تفکرات وهابی از طرف ابن تیمیه که به طور کلی شفاعت را نفی می کند و تفسیر المنار که به تبعیت از آراء ابن تیمیه آیات قرآن را نافی شفاعت می داند، این مسأله مورد نفی و انکار توسط برخی قرار گرفته است. در مقابل، علامه طباطبایی با بررسی آیات شفاعت، آن ها را در دو گروه تقسیم کرده و بیان می کند آیاتی که در آن «مَنْ ذَا الَّذی یشْفَعُ عِنْدَهُ إِلاَّ بِإِذْنِهِ» «إِلاَّ لِمَنِ ارْتَضى‏» آمده حاکم بر آیاتی است که شفاعت را به طور کلی نفی می کنند. از این رو این نوشتار بر آن است که با مقایسه و تطبیق این دو دیدگاه به روشنگری زوایای مختلف آن بپردازد و به شبهات شفاعت پاسخ دهد. این بررسی نشان می دهد که صاحب المنار معتقد است که شفاعت به معنای تغییر در اراده الهی است و علامه طباطبایی به این مسأله اینگونه پاسخ می دهد که براساس آیات قرآن و روایات شفاعت نه تنها تغییر اراده الهی نیست بلکه سببی از مسببات است که حق تعالی آن را به عنوان قانونی از قوانین هستی قرار داده است که در طول اراده الهی است.

 


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :