سه شنبه - 2017 نوامبر 21 - 3 ربيع الاول 1439 - 30 آبان 1396
Delicious facebook Telegram RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی ذخیره خروجی XML خروجی متنی خروجی PDF
کد خبر : 191003
تاریخ انتشار : 10 اسفند 1392 13:20
تعداد مشاهدات : 103

تحقیق پایانی- مدرسه علمیه امام حسن مجتبی (ع)

نقش تلويزيون در ترويج فرهنگ ولايي

نقش تلویزیون در ترویج فرهنگ ولایی از نظر سیاسی، روانشناسی و فرهنگی و دینی قابل بررسی می باشد و در این تحقیق سعی شده از منظر دینی، اجتماعی بررسی شود. ولایت دارای معانی گوناگون و تعاریف مختلفی است که در این پژوهش معنای حکومت آن مد نظر می باشد.

 

عنوان اثر

سال دفاع

نام و نام خانوادگی طلبه

نام و نام خانوادگی استاد راهنما

نام و نام خانوادگی استاد داور

واژگان کلیدی

نقش تلويزيون در ترويج فرهنگ ولايي

 

1392

فاطمه زيوري
تقي پور

فریبا مصطفوی

محمد روحی

ولایت، تبلیغ، فرهنگ، نقش، تلویزیون، ترویج

چکــیـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــده

 

نقش تلویزیون در ترویج فرهنگ ولایی از نظر سیاسی، روانشناسی و فرهنگی و دینی قابل بررسی می باشد و در این تحقیق سعی شده از منظر دینی، اجتماعی بررسی شود. ولایت دارای معانی گوناگون و تعاریف مختلفی است که در این پژوهش معنای حکومت آن مد نظر می باشد. ولایت دارای مراتب مختلفی است که از خداوند که خالق همه ی موجودات است، شروع شده و در زمان غیبت امام معصوم به شخص فقیه، جامع الشرایط اختصاص می یابد که وظیفه ی مردم پیروی از ایشان می باشد.

تلویزیون از قرن نوزدهم اختراع و به مرور، در بین جوامع هم چنین ایران- گسترش یافته به گونه ای که در حال حاضر عضوی از اعضای خانواده محسوب می شود. بنابراین بیشترین مخاطب را داشته و تأثیر بسزایی در فرهنگ مردم گذاشته به گونه ای که حتی الگوهای دینی خود را نیز از این رسانه برداشت می کنند.

یکی از وسایل مناسب برای ترویج فرهنگ ولایی، تلویزیون است که با شیوه های تبلیغی مطلوبی هم چون، اسطوره سازی، جذاب کردن موضوع تبلیغ، استفاده از تبلیغات غیرمستقیم، تقویت اطلاعات مردم با استفاده از اخبار موجب تحقق این ارزش والای انسانی می شود.     این شیوه ها برگرفته از شیوه های تبلیغی قرآن هم چون تشویق در کنار هشدار، بیدارسازی عقل و فطرت، استفاده از تمثیل و بهره گیری از برهان واستدلال می باشد و هم چنین پیامبرعظیم الشان که در طول زندگی با برکتشان (چه قبل از بعثت و چه بعد آن با استفاده از افراد کارآزموده و آگاه به شرایع دینی و تبلیغات تدریجی) از این روش ها برای جذب مردم به سوی حق و عدالت استفاده می نمودند.

تلویزیون علاوه بر تأثیر در روابط اجتماعی افراد از جمله ترویج مد، رقابت در انتقال ارزش ها و ... باعث اثرگذاری بر فرهنگ دینی مردم و تغییر عقاید دینی آن ها نیز می شود.

یک رسانه ی دینی باید دارای برنامه هایی حق محور، واقعیت گرا و ... باشد که موجب دفاع از ارزش های اسلامی-ولایی شود. بنابراین نیاز است که دولت بیشترین توجه را به پخش برنامه های تلویزیون داشته باشند.

این تحقیق به صورت توصیفی-تحلیلی بوده و جمع آوری مطالب آن کتاب خانه ای و متنی است.

 


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :