شنبه - 2017 سپتامبر 23 - 3 محرم 1439 - 1 مهر 1396
Delicious facebook Telegram RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی ذخیره خروجی XML خروجی متنی خروجی PDF
کد خبر : 190997
تاریخ انتشار : 7 بهمن 1392 13:14
تعداد مشاهدات : 152

تحقیق پایانی- مدرسه علمیه امام حسن مجتبی (ع)

بررسی سیره تبلیغی حضرت نوح(علیه السلام)

سیره تبلیغی حضرت نوح (علیه السلام) از موضوعاتی است که در علوم قرآنی وتفسیری ـ تاریخی ـ اجتماعی و تبلیغی قابل بررسی و طرح می باشد که در این نوشتار از منظر علوم قرآنی وتفسیری ـ تاریخی ـ اجتماعی به آن پرداخته شده است.

 

عنوان اثر

سال دفاع

نام و نام خانوادگی طلبه

نام و نام خانوادگی استاد راهنما

نام و نام خانوادگی استاد داور

واژگان کلیدی

بررسی  سیره تبلیغی حضرت نوح(علیه السلام)

 

1392

شهلا اسکندری نشاط

طاهره لطیفی

محمد روحی

نوح (علیه السلام) ، شخصیت، سیره ،تبلیغ،قرآن

چکــیـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــده

سیره تبلیغی حضرت نوح (علیه السلام) از موضوعاتی است که در علوم قرآنی وتفسیری ـ تاریخی ـ اجتماعی و تبلیغی قابل بررسی و طرح می باشد که در این نوشتار از منظر علوم قرآنی وتفسیری ـ تاریخی ـ اجتماعی به آن پرداخته شده است. در این تحقیق به بررسی و مطالعه شخصیت حضرت نوح (علیه السلام) و شیوه های تبلیغی حضرت نوح (علیه السلام) برای رساندن و ابلاغ پیام های الهی به قومش و چگونگی برخورد ایشان با قوم گمراه خود «براساس آیات قرآن و روایات» پرداخته شده است.

حضرت نوح (علیه السلام) اولین پیامبر اولوالعزم بود که ایشان را آدم ثانی گفته اند پس از ادریس در سرزمین بابل برای هدایت قوم خود مبعوث گردید.ایشان عبد محسن، شکور، مخلص خدا بودند که تنها بر خداوند توکل کرده و تقوای الهی و صبوری و شکیبایی را سرلوحه کار خود قرار داده اند اما قوم گمراه و لجوج ایشان او را همراهی نکرد و بر اثر کوردلی و تکبر به عذابی سخت و طوفانی عظیم دچار شدند و فقط عده ای اندک (بعد از مدتی طولانی) به ایشان ایمان آوردند.

این تحقیق به جهت بازنگری و آشنایی با قصص قرآنی، عبرت گرفتن و بصیرت افزایی و ارائه آموزه هایی برای مبلغان برای جلوگیری از انحرافات مشابه، در زمان حاضر جمع آوری شده است.

در این نوشتار که با هدف بنیادی و با استفاده از روش تاریخی ـ توصیفی ـ تحلیلی بوده و جمع آوری اطلاعات به صورت  متنی و کتابخانه ای بوده و در دو فصل تنظیم شده است.

مراحل تبلیغی حضرت نوح (علیه السلام) در سه مرحله ی دعوت به توحید، معاد، نبوت، دعوت به تقوا و توبه و در ادامه سیره تبلیغاتی آن حضرت مانند انذار و بشارت، نصح و خیرخواهی، برخورد استدلالی و منطقی، استقامت در هدایت اُمت بوده است. موانعی که در راه تبلیغ نوح (علیه السلام) وجود داشت عبارتند از تکبر اشراف قوم ،استفاده از حربه ی تهمت، تحقیر و تهدید علیه حضرت ،توسط آن ها اشاره شده است.

اخذالگوی رفتاری و عبرت آموزی از سبک زندگی و شیوه تبلیغی انبیا ء الهی از جمله:شکیبایی،اخلاص و اغماض و گذشت در تبلیغ هماهنگی رفتار و گفتار در شیوه زندگی و تعاملات با مردم و...پیام و عبرت هایی برای بصیرت افزایی مبلغان امروز می باشد که از سرگذشت حضرت نوح(علیه السلام)وقصص قرآنی استنباط می شود.

 

 


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :