شنبه - 2017 نوامبر 18 - 29 صفر 1439 - 27 آبان 1396
Delicious facebook Telegram RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی ذخیره خروجی XML خروجی متنی خروجی PDF
کد خبر : 190595
تاریخ انتشار : 13 مرداد 1393 11:29
تعداد مشاهدات : 76

تحقیق پایانی- مدرسه علمیه امام حسن مجتبی (ع)

عالم ذر از دیدگاه فلاسفه و مفسرین

تعبیر عالم ذر و خصوصیات آن که مفسران، فلاسفه و متکلمان را به خود مشغول ساخته برگرفته از....

 

عنوان اثر

سال دفاع

نام و نام خانوادگی طلبه

نام و نام خانوادگی استاد راهنما

نام و نام خانوادگی استاد داور

واژگان کلیدی

عالم ذر از دیدگاه فلاسفه و مفسرین

 

1393

سمیه یاراحمدی

 

نرگس یاوران

محمد روحی

دیدگاه، ذر، عالم، عالم مثال، عالم ذر

چکــیـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــده

 

      تعبیر عالم ذر و خصوصیات آن که مفسران، فلاسفه و متکلمان را به خود مشغول ساخته برگرفته از
 آیه 172 سوره اعراف و روایات متعددی است که در این زمینه نقل شده است. هر یک از این افراد در مواجهه با این آیه و روایات مربوط به آن توضیحاتی را ارائه داده اند که به طور کلی به سه دسته تقسیم می شوند: موافقان عالم ذر، که قائل هستند خداوند در عالمی از انسان میثاق گرفته که تقدم زمانی بر این دنیا دارد و این عهد در گذشته رخ داده است.مخالفان عالم ذر، که معتقد هستند پیمان در همین دنیا توسط انبیاء از انسان ها گرفته می شود و عده ای از ایشان نیز قائل به تمثیل آیه شده اند و عده ای می گویند مراد از عالم ذر همان خداشناسی فطری است. آن چه سبب به وجود آمدن این دو دسته گردیده برداشت اشتباه از آیات و روایات وارده در مورد عالم ذر می باشد. اما گروه سوم که مفسران معاصر هستند به نقل این دو نظریه پرداخته و معتقدند میثاق در عالمی به نام عالم مثال یا ملکوت گرفته شده که تقدم رتبی بر عالم طبیعت دارد و انسان در آن عالم تجرد داشته و با درک و شعور به سوال خداوند پاسخ بلی داده اند، ایشان برای ادعای خود به آیات و روایات و نیز دلایل عقلی استناد می کنند.

 


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :