چهارشنبه - 2017 دسامبر 13 - 25 ربيع الاول 1439 - 22 آذر 1396
Delicious facebook Telegram RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی ذخیره خروجی XML خروجی متنی خروجی PDF
کد خبر : 188183
تاریخ انتشار : 27 مرداد 1393 2:25
تعداد مشاهدات : 129

تحقیق پایانی مدرسه علمیه کوثر ورامین

احکام و شرایط وقف در فقه امامیه و قانون مدنی

با توجه به منابع تاریخی مشخص می شود که وقف در قبل از اسلام وجود داشته ولی نه به معنای اصطلاحی آن در فقه اسلامی بلکه به صورت نظام هایی مشابه آن. و این نشان دهنده این می باشد که وقف از احکام امضایی و عقلایی دین اسلام است که در دین اسلام این نظام ها قانونمند شده و احکام مربوط به آن مشخص گردیده است. و بنا بر آنچه که در منابع فقهی (قرآن، سنت، اجماع، عقل) در رابطه با وقف ذکر شد می توان به اهمیت آن در دین مبین اسلام پی برد. و وقف را جایز دانست و بلکه در بعضی موارد راجح و مستحب پنداشت و وقف به اعتبارهای گوناگون انواع مختلفی دارد از قبیل: وقف انتفاع و منفعت؛ وقف عام و خاص؛ وقف شراکتی و ترتیبی؛ وقف اموال منقول و غیر منقول؛ وقف مستمر و منقطع؛ وقف معلوم الواقف و مجهول الواقف؛ وقف معلوم المصرف و مجهول المصرف و متعذر المصرف؛ که محل نزاع در بحث ماهیت حقوقی وقف (عقد یا ایقاع بودن آن) در مورد وقف عام و خاص می باشد. که بنا بر نظر مشهور و قانون مدنی عقد بودن وقف مورد قبول است که بر دیگر نظرات برتری دارد و برای تحقق وقف صحیح شرایطی از قبیل صیغه وقف، قصد قربت، قبض و اقباض، منجز بودن، مؤبد بودن، اخراج از نفس، مشروعیت جهت وقف و جمع بودن تمام شرایط واقف، موقوف علیهم و موقوفه لازم است. با هر یک از این قیود، مواردی خارج می شود که وقف، نسبت به آن ها باطل است. و با شناخت و آگاهی در این زمینه می توان خطاها را از بین برد و بسیاری از مسائل و مشکلات را حل کرد. و با توجه به اینکه قانون مدنی ریشه در فقه امامیه دارد احکام و شرایط تحقق وقف که در فقه امامیه مطرح شد با قانون مدنی برابری می کند و تفاوت چندانی با هم ندارند.

عنوان اثر

سال دفاع

نام و نام خانوادگی طلبه

نام و نام خانوادگی استاد راهنما

نام و نام خانوادگی استاد داور

واژگان کلیدی


احکام وشرایط وقف در فقه امامیه و قانون مدنی

1393
فریبامحمدی جعفری
محمد حیدری
عذرا خلیلی
احکام ، شرایط،تحقق ، وقف ،فقه ، امامیه،قانون ، مدنی، قبض

چکــیـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــده


وقف یکی از مباحث فقهی- حقوقی است که در دین مبین اسلام از اهمیت و جایگاه ویژه ای برخوردار بوده است. و با توجه به منابع تاریخی مشخص می شود، قبل از اسلام نیز نظام هایی مشابه آن وجود داشته است. و از احکام امضایی و عقلایی دین اسلام محسوب     می شود که در دین اسلام قانونمند شده و احکام مربوط به آن مشخص گردیده است. و معنای فقهی- حقوقی وقف حبس عین مال و تسبیل منافع آن می باشد و در قرآن کریم آیه ای صراحتاً در مورد وقف بیان نشده اما تمام آیات مربوط به احسان، تعاون، صدقه و انفاق و ... از باب اولویت بر رجحان آن دلالت دارند و روایاتی که از معصومین علیهم السلام نقل شده اهمیت آن را در دین مبین اسلام می رساند، وقف انواع مختلفی دارد که یکی از آن ها به اعتبار موقوف علیهم به وقف عام و خاص تقسیم می شود که در بحث ماهیت حقوقی (عقد یا ایقاع بودن آن) مورد توجه قرار می گیرد و بنابر نظر مشهور و قانون مدنی عقد بودن وقف مورد قبول است که این نظر بر دیگر نظرات برتری دارد و برای تحقق وقف صحیح شرایطی از قبیل صیغه وقف، قصد قربت، قبض و اقباض، منجز بودن، مؤبد بودن، اخراج از نفس، مشروعیت جهت وقف و جمع بودن تمام شرایط واقف، موقوف علیهم و موقوفه لازم است. با هر یک از این قیود، مواردی خارج می شود که وقف، نسبت به آن ها باطل است. از این رو با بررسی در احکام و شرایط وقف می توان آیین صحیح وقف کردن را به خوبی شناخت و زمینه بسیاری از خطاها را از بین برد.




 


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :