دوشنبه - 2017 دسامبر 11 - 23 ربيع الاول 1439 - 20 آذر 1396
Delicious facebook Telegram RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی ذخیره خروجی XML خروجی متنی خروجی PDF
کد خبر : 188181
تاریخ انتشار : 27 مرداد 1393 23:7
تعداد مشاهدات : 116

تخقیق پایانیمدرسه علمیه کوثر وامین

آزادی زن در سایه حجاب

آزادی یک نعمت بزرگ الهی که خدا به انسان مرحمت فرموده تا با آن راه سعادت خود را برمی گزیند. اسلام منادی آزادی است که انسان ها را در مسیر انتخاب سعادت و کمال خود، با رفع موانع و ایجاد شرایط آزاد گذاشته است، اسلام هم به دنبال رفع موانع درونی است و هم دنبال موانع بیرونی است، موانع بیرونی آزادی، حکومت های ناحق و موانع درونی حرص و طمع و تبعیت از شهوات است. بنابراین آزادی مطلق مفهومی ندارد. بلکه آزادی در محدوده قانون که همگان در برابر قانون یکسان باشند و هرکسی در حد امکان و در چارچوب قانون از حقوق حقه خود بهره‎مند شود. حجاب منافی آزادی نیست و حجاب برای زنان امانت به شخصیت انسانی آنها نیست. در اسلام محبوس کردن را سیر کردن زن امر پسندیده ای نیست بلکه آنچه مورد نظر دین مبین اسلام است، حجاب یعنی زن در معاشرت و برخورد با مرد بیگانه گفتار و کردار خویش را و پوشش خود مراقبت نماید و این دستور نه از جانب مرد و نه هیچ‎گونه منافاتی با کرامت انسانی و اصل آزادی او ندارد. و این دستور دینی فقط برای حفظ شخصیت زن از تعرض افراد سودجو و مغرض می‎باشد. معنای حجاب و احکامی که اسلام در رابطه با جلوگیری از تحریک غریزه جنسی مقرر داشته است که در نتیجه روابط جنسی را به هر شکل که باشد به محیط خانوادگی اختصاص می دهد و موجب تحکیم و پیوند روابط خانوادگی و افزایش صمیمیت و محبت در کانون زندگی زن و شوهر و افزایش آمار ازدواج و کاهش آمار طلاق می گردد. بنابراین حجاب برای زن مصونیت است نه محدودیت و شرافت و کرامت زن اقتضا می کند که هنگامی که از خانه قدم به بیرون می گذارد و باوقار باشد. حجاب از این نظر مخصوص زنان گردیده که خداوند برای مصلحت خلقت زن را زیباتر از مرد آفریده و میل به خودنمایی و خودآرایی در زن بیشتر از مرد است به خاطر همین تبرّج از انحرافهای مخصوص زنان است به خاطر همین پوشش اختصاص به زنها یافته و اسلام این خود آرایی زن را جهت می دهدکه باید مخصوص شوهر او باشد. بررسی آداب و رسوم اقوام پیشین و گذشته مردم به خصوص جوامع غربی نشان دهنده وجود فرهنگ عفاف در آیین آن بوده است، کم رنگ شدن تدریجی معنویت بعد از رنسانس و انقلاب صنعتی در جوامع غربی تاکنون باعث کم رنگ شدن حجاب و به طبع آن عفاف در جوامع بوده است، آنان با نام ایجاد تحول اجتماعی و اقتصادی الگوهای فاسد و پلید خویش را با نقابی از پیشرفت بر زنان تحمیل می کنند، به دروغ شعار آزادی زن را دادند می خواستند او را به اسارت فرهنگ و مصرف فرهنگ غرب بکشند. آنچه در دنیا به ویژه در غرب به عنوان آزادی زن مطرح می شود چیزی جز سوق دادن این قشر به سمت بهره برداری های نفسانی نیست. آنها می خواهند از خصوصیات فیزیکی این جنس سوء استفاده کنند. غرب به رغم تبلیغات فراوان همچنان در حل مسائل زنان ناکام مانده است نگرش تجاری و غیرانسانی غرب به زن که در فرهنگ جنسی آنها تجلی دارد زیر بنای مشکلات خانواده در غرب است دوری از اخلاق و معنویات، ریشه اصلی ناتوانی غرب در حل معضل زن و خانواده است.

عنوان اثر

سال دفاع

نام و نام خانوادگی طلبه

نام و نام خانوادگی استاد راهنما

نام و نام خانوادگی استاد داور

واژگان کلیدی


آزادی زن در سایه حجاب

1393
زینب عباسی
سکینه عباسی
طوبی شاکری
آزادی ، حجاب، عفاف، غرب

چکــیـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــده


آزادی یک نعمت بزرگ الهی است تا به واسطه این نعمت از بردگی نفس به بندگی حق که عالی‎ترین درجه آزادی است برساند. آزادی آزادی در غرب به دو صورت است. آزادی منفی و آزادی مثبت، آزادی منفی یعنی فقدان مانع و آزادی مثبت استقلال از هر چیزی به جز قانون اخلاقی که عقل درک کند. و آزادی در اسلام رهایی از قید و بند نفسانی و اسارت بندگان و آزادی غرب عین اسارت و بندگی شیطان است.حجاب در لغت به معنی پرده است و از آن جهت مفهوم پوشش گرفته که بوده وسیله پوشش است. پوششی که زن در برابر مرد نامحرم باید استفاده کند در اسلام اسیر کردن زن پسندیده نیست آنچه برای اسلام مهم است حجاب است.آثار روانشناختی حجاب، رشد شخصیت، احساس ارزشمندی و مسئوولیت پذیری است.

حجاب در عربستان نشأت گرفته از اقوام دیگر نیست آیه حجاب در سال هشتم هجری نازل شد. علت اینکه حجاب به زن اختصاص یافته این است که زن و مرد نسبت به هم احساس مشابه ندارند. پس زنها باید خود را بپوشانند تا اسباب گناه فراهم نشود. کمالات یک زن مربوط به جنبه ظاهری نیست بلکه مربوط به روح الهی اوست. فایده حجاب هم از جنبه فردی، اجتماعی و هم اقتصادی و خانواده گی است. در دو سه قرن پیش تقریباً در همه نقاط جهان از جمله غرب زن دارای حجاب بوده است. استقلالی که فقه شیعه از ابتدا آن را شناخته در غالب کشورهای غربی وجود نداشته، یعنی زن مثل صغیر و مجنون و محجور بوده است. و اگر تا قرن بیستم از حقوق فرد سخن می گویند مرا را اراده می کنند. و زمانی به ندای حق خواهی زنان پاسخ مثبت دادن که نظام سرمایه داری به نیروی کار زنان نیازمند شد. آنچه در غرب به عنوان شعار وجود دارد آزادی به معنای وسیع است که شامل آزادی از اسارت و هم شامل آزادی از اخلاق است. دوری از معنویات و اخلاق ریشه اصلی ناتوانی غرب در حل معضل زن و خانواده است.


 


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :