يکشنبه - 2018 ژانوِيه 21 - 5 جمادي الاول 1439 - 1 بهمن 1396
Delicious facebook Telegram RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی ذخیره خروجی XML خروجی متنی خروجی PDF
کد خبر : 187833
تاریخ انتشار : 29 تیر 1395 23:0
تعداد مشاهدات : 163

مدرسه علمیه نرجس خاتون (س) شهریار

در مکتب امام علی(ع) - مطلب 11

آیا از میان جمعیت میلیاردی جهان، تنها مسلمانان و آن هم با حجاب هایشان به بهشت می روند⁉️ - فلسفه امتحان الهی - شرح حکمت ۹۳ - قسمت اول - تهدیدها و , فرصتها ، نکته ها ، از نمیدانم .....نترس ، مجموعه اشخاص در نهج البلاغه : شرح حال عبد اللّه بن ن خباب ،
« در مکتب امام علی علیه السلام »





امام المتقین علی علیه السلام                                                                                                                                                                     
  شرح غرر الحکم، آمدی، ج۲، ص۶۰۷
تهدیدها و , فرصتها 

«اِنَّ اَوْقاتِکَ اَجْزاءُ عُمْرِکَ، فَلا تُنْفِدْلَکَ وَقْتاً اِلاّ فیما یُنْجیکَ» (

همانا وقتهای تو، اجزای عمرتوست. پس وقتی را برای خود، سپری مکن، مگر درآنچه، تو را نجات دهد.


نکته ها 

سه چیز است

که نمیتوان آن ها رابازگرداند 
"حرف" پس ازگفتن!!!
"موقعیت" پس ازپایان یافتن!
و "زمان" پس از گذشتن!
آگاهانه زندگی کنیم,
متفکرانه حرف بزنیم
و قدر لحظه ها را بدانیم 


پریسا دنیای شکلک ها   www.sheklakveblag.blogfa.com/پریسا دنیای شکلک ها   www.sheklakveblag.blogfa.com/پریسا دنیای شکلک ها   www.sheklakveblag.blogfa.com/پریسا دنیای شکلک ها   www.sheklakveblag.blogfa.com/


امام المتقین علی علیه السلام                                                                                                                                                                     
📚نهج البلاغه ،حکمت 85

از نمیدانم  .....نترس 

منْ تَرَکَ قَوْلَ «لاَ أَدْرِي» أُصِيبَتْ مَقَاتِلُهُ

 کسى که جمله «نمى دانم» را ترک کند مواضع آسيب پذير خود را در معرض ضربه هاى خطرناک (مخالفان) قرار داده است.
منْ تَرَکَ قَوْلَ «لاَ أَدْرِي» أُصِيبَتْ مَقَاتِلُهُ

نکته ها :
اين هلاکت ممکن است جنبه دنيوى داشته باشد در آنجا که سخنان نسنجيده و خطرآفرين است و يا جنبه اخروى، در آنجا که سخنانش لطمه به حيثيت و آبروى اشخاص وارد مى کند يا مردم را به  گمراهى مى کشاند.

 
 نيز از بعضى فضلا نقل مى کند که اگر کسى در برابر چيزهايى که نمى داند بگويد: نمى دانم، او را تعليم مى دهيم تا بداند و اگر بگويد: مى دانم، امتحانش  مى کنيم تا بگويد نمى دانم (و رسوا شود).

پریسا دنیای شکلک ها   www.sheklakveblag.blogfa.com/پریسا دنیای شکلک ها   www.sheklakveblag.blogfa.com/پریسا دنیای شکلک ها   www.sheklakveblag.blogfa.com/پریسا دنیای شکلک ها   www.sheklakveblag.blogfa.com/


مجموعه اشخاص در نهج البلاغه 
شرح  حال عبد اللّه بن ن خباب)
عبدالله فرزندخباب بن ارث یکی ازصحابی بزرگوار رسول خدابود که در راه اسلام شکنجه های سختی را تحمل کرد عبدالله بن خباب از طرف امام والی منطقه نهروان بود،عبدالله را درتاریخ یکی ازچهره های تا پای جان مدافع امام میتوان یافت چنانچه وی را با شهادت خود وهمسرش به دست خوارج نهروان می شناسیم چنانچه وی را سر بریدند وهمسر باردارش راپسازکشتن پهلو دریدند و جنین ویرا نیز سر بریدند،ماجرای بر خورد او با جوارج همراه باسوالاتی ازجانب انهابودکه از جمله انها این بود که از او درباره امام علی وموضوع حکمیت پرسیدند،عبدالله گفت«:براستی که علی نسبت به خدا داناتر وبر دین خدا پر هیز گارتر وبصیرت اوبیش از دیگران است»به او گفتند : تو از هدایت  پیروی نمی کنی وتابع اسم ورسم مردان هستی،سپس او را به کنار نهر بردند وسربریدند،این خبر ها زمانی به امام رسید که درتجهیز سپاه معاویه بود پس امام براساس اتفاقات موجود وتاکید مشاوران خود تصمیم گرفت ریشه جهالت وشقاوت جوارج رادر درجه ی اول برکند ،باتوجه به انچه گذشت تطبیق کارهای خوارج ان روز باداعش بِحَقِّ مُحَمَّد وَآلِهِ الطّاهِرين..


کتاب خورشید غدیر ازحشمت الله قنبری


پریسا دنیای شکلک ها   www.sheklakveblag.blogfa.com/پریسا دنیای شکلک ها   www.sheklakveblag.blogfa.com/پریسا دنیای شکلک ها   www.sheklakveblag.blogfa.com/پریسا دنیای شکلک ها   www.sheklakveblag.blogfa.com/


آیا از میان جمعیت میلیاردی جهان، تنها مسلمانان و آن هم با حجاب هایشان به بهشت می روند⁉️ 

  برخی از روشن فکران عقیده دارند که بین مسلمان و غیر مسلمان در پاداش و رفتن به بهشت فرقی وجود ندارد. شهید مطهری می نویسد:
 «معمولاً کسانی که داعیه روشن فکری دارند، با قاطعیت می گویند هیچ فرقی میان مسلمان و غیر مسلمان، بلکه موحد و غیر موحد نیست. هر کس عمل نیکی انجام دهد، خدمتی از راه تأسیس یک مؤسسه خیریه و یا اکتشاف و اختراع و یا از راه دیگر انجام دهد، استحقاق ثواب و پاداش از جانب خداوند دارد. می گویند خداوند عادل میان بندگان خود تبعیض نمی کند.»[عدل الهی، ص ۳۳۵]
✅ برخی دیگر عقیده دارند که به فعالیت های نیک غیر مسلمانان پاداش داده نشده و به بهشت نمی روند. این نگرش معمولاً از سوی مقدس مآب ها ابراز شده است. اینان معتقدند که اگر بنا باشد اعمال غیر مسلمان و یا مسلمان غیر شیعه مقبول درگاه خداوند باشد، پس فرق میان مسلمان و غیر مسلمان چیست؟
✅ اما دیدگاه اعتدالی از آیات و روایات استفاده می شود. شهید مطهری و برخی از نظریه پردازان اسلامی، طرفداران این دیدگاه هستند. بر اساس این نگرش، فعالیت و خدمات کسانی مثل مخترعان و مکتشفان کافر که با انگیزه انسان دوستی شکل می گیرد، پاداش داشته، با این توضیح كه اگر كافر منكر خدا و یا مشرك باشد، پاداش در دنیا داده می شود و در آخرت بهره و نصیبی ندارند مگر جهنم :«كسانى كه زندگى دنیا و زینت آن را بخواهند، (نتیجه) اعمالشان را در همین دنیا بطور كامل به آنها مى‏ دهیم و چیزى كم و كاست از آنها نخواهد شد! (ولى) آنها در آخرت، جز آتش، (سهمى) نخواهند داشت و آنچه را در دنیا (براى غیر خدا) انجام دادند، بر باد مى ‏رود و آنچه را عمل مى ‏كردند، باطل و بى اثر مى‏ شود!» [هود/۱۵،۱۶]
 اما اگر كافر پیرو یكی از ادیان الهی ( مثل مسیحیت و یهودیت) باشد و حقانیت دین اسلام برایش مشخص نشده باشد و در شناخت حق هم كوتاهی نكرده باشد، از پاداش دنیایی و اخرتی (بهشت) برخوردار می شود.
 شهید مطهری بعد از بررسی آیات و روایات دربارة وضع مخترعان و مکتشفان غیر مسلمان(اهل كتاب) می نویسد:« افرادی این چنین که البته در همه زمان ها کم یا بیش پیدا می شوند، حداقل این است که در عذاب آن ها تخفیف داده می شود و یا عذاب آن ها به کلی برداشته می شود.»[عدل الهی،ص۳۴۷]
✅ همگان وظیفه دارند درباره دین خود و دین اسلام تحقیق کنند و دستورهای ادیان را با هم مقایسه کنند. حال اگر پس از تحقیق به این نتیجه رسیدند که دین خودشان بر حق است و از طرفی به محتوای دین خود عمل کردند و بر کسی ظلم نکردند، خداوند آنان را عذاب نمی‏کند، ولی اگر تحقیق نکردند و با لجاجت بر دین خود پای فشاری کردند و با این که احتمال دادند دین اسلام دین حقی باشد، به دنبال آن نرفتند، در وظیفه خود کوتاهی کرده، در نتیجه مواخذه خواهند شد.
✅ این امکان وجود دارد که غیر مسلمانان نیز داخل بهشت شوند. این ها گروهی هستند که به عنوان مستضعفان شناخته می شوند، یا واقعا و حقیقتا به دنبال دین حق بودند، اما به دلایلی بر آن دست نیافتند و نیز انسان های درستکار بودند. محاسبه اعمال آنان، بر پایه عدل خداوندی است. بر اساس عقل و فطرت و کردارشان، هم چنین اعتقادات و باورهایشان مورد حساب قرار می‏گیرند. 

 جهت مطالعه بیش تر در این موضوع به کتاب «عدل الهی» ( بخش اعمال خیر غیر مسلمانان) اثر استاد شهید مطهری و تفسیر نمونه، ج ۱۰، ص ۳۱۲ـ ۳۱۷ مراجعه فرمائید.


پریسا دنیای شکلک ها   www.sheklakveblag.blogfa.com/پریسا دنیای شکلک ها   www.sheklakveblag.blogfa.com/پریسا دنیای شکلک ها   www.sheklakveblag.blogfa.com/پریسا دنیای شکلک ها   www.sheklakveblag.blogfa.com/


یا عَلی (ع)، لَوْ لاَ أَنْ تَقُولَ فِيكَ طَائِفَةٌ مِنْ أُمَّتِي مَا قَالَتِ اَلنَّصَاٰرَى فِي اَلْمَسِيحِ اِبْنِ مَرْيَمَ، لَقُلْتُ فِيكَ اَلْيَوْمَ مَقَالاً لاَ تَمُرُّ بِمَلَإٍ إِلاَّ أَخَذُوا اَلتُّرَابَ مِنْ تَحْتِ قَدَمَيْك.

 یا علی (ع) اگر نگران این موضوع نبودم که عده ای از امت من، آنچه را که مسیحیان در مورد حضرت مسیح ع  می گویند (که عیسی خدا ست)،در باره تو هم بگویند، امروز در وصف تو سخنی می گفتم که از هرجا گذر کنی،خاک زیر پای تو را برای تبرک و طلب شفا برگیرند.

منابع از کتب اهل تسنن
کنوز الحقائق، ص ۱۸۸
الانتصار، ج ۶، ص ۲۲۹
کفایت الطالب، ص ۲۳۲
کنز العمال، ج ۶، ص ۴۰۰
مناقب الخوارزمی، ص ۳۱۱
ینابیع المودة، ج ۱، ص ۳۹۱
مجمع الزوائد، ج ۹، ص ۱۳۱
مناقب ابن مغازلی، ص ۳۰۴
بلوغ الارب و کنوز الذهب، ص ۶۶
معجم الکبیر طبرانی، ج ۱، ص ۳۲۰
مسند احمد بن حنبل، ج ۱، ص ۱۶۰
علل الحدیث ابی حاتم، ج ۱، ص ۳۱۳
تاریخ دمشق ابن عساکر، ج ۱، ص ۲۲۶
شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید، ج ۱۸



پریسا دنیای شکلک ها   www.sheklakveblag.blogfa.com/پریسا دنیای شکلک ها   www.sheklakveblag.blogfa.com/پریسا دنیای شکلک ها   www.sheklakveblag.blogfa.com/پریسا دنیای شکلک ها   www.sheklakveblag.blogfa.com/
 فلسفه امتحان الهی 

🔔 #شرح_حکمت_۹۳

 ❣#قسمت_اول

💎 لاَ يَقُولَنَّ أَحَدُکُمْ: «اللَّهُمَّ إِنِّي أَعُوذُ بِکَ مِنَ الْفِتْنَةِ، لاَِنَّهُ لَيْسَ أَحَدٌ إِلاَّ وَهُوَ مُشْتَمِلٌ عَلَى فِتْنَة

💛 به اين دليل که هيچ کس نيست مگر  اين که امتحانى دارد، هيچ کس از شما نگويد خداوندا! به تو پناه مى برم از اين که امتحان  شوم. 

💚 اصولا دنيا دار امتحان، تکاليف و مسئوليت هاست و بشر براى تکامل آفريده شده و تکامل ها از مسير امتحانات مى گذرد و بى امتحان راهى به سوى کمال نیست. 

💙 بنابراين چنين دعايى مثل اين است که انسان بگويد: خداوندا مرا به هيچ تکليفى مکلّف نکن.بديهى است چنين دعايى دور از استجابت است.

💛 آن گاه امام در ادامه اين سخن راه صحيح دعا کردن و پناه بردن را درباره امتحانات به انسان ها مى آموزد و مى فرمايد:

💎 ولَکِنْ مَنِ اسْتَعَاذَ فَلْيَسْتَعِذْ مِنْ مُضِلاَّتِ الْفِتَنِ

❤️ ولى اگر کسى مى خواهد به خدا پناه ببرد و دعا کند، از امتحانات گمراه کننده به خدا پناه ببرد. 

👌 به بيان ديگر از خدا توفيق پيروزى در امتحانات را بخواهد و از ذات پاکش در اين راه يارى بطلبد تا توفيق الهى شامل حال او گردد و در آزمايش هاى الهى رو سفيد شود.



پریسا دنیای شکلک ها   www.sheklakveblag.blogfa.com/پریسا دنیای شکلک ها   www.sheklakveblag.blogfa.com/پریسا دنیای شکلک ها   www.sheklakveblag.blogfa.com/پریسا دنیای شکلک ها   www.sheklakveblag.blogfa.com/


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :