دوشنبه - 2017 سپتامبر 25 - 5 محرم 1439 - 3 مهر 1396
Delicious facebook Telegram RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی ذخیره خروجی XML خروجی متنی خروجی PDF
کد خبر : 181625
تاریخ انتشار : 15 اردیبهشت 1395 20:20
تعداد مشاهدات : 392

مدرسه کریمه اهل بیت علیهم السلام

از پاپ کاتولیک تر

این اصرار بر ترویج زبان انگلیسى در کشور ما یک کار ناسالم است.

رهبر معظم انقلاب در دیدار با معلمان  تاکید نمودند:« آموزش وپرورش ما با نظام سلطه ى بین المللى مواجه است .» و افزودند:« این نظام سلطه ى بین المللى براى ملّتها -نه فقط ملّت ما، [بلکه ] براى هر ملّتى که بتواند- برنامه دارد؛ او هم میخواهد نسلى که آینده ى این کشور را و این کشورها را میسازد، با یک قواره اى و با یک شاکله اى تربیت بشود که براى او مفید باشد؛ نسلى در کشورها تربیت بشود که فکر او را داشته باشد، فرهنگ او را داشته باشد، نگاه و سلیقه ى او را به مسائل جهانى داشته باشد. این نسل تربیت میشود، البتّه باسواد هم میشود، محقّق هم میشود، سیاستمدار هم میشود و در کشورهاى مختلف [جزو] مسئولان کشور هم میشوند. خب براى یک مجموعه ى استعمارگر چه چیزى بهتر از اینکه مسئولان یک کشور، صاحب نظران یک کشور و صاحبان رأى در یک کشور، مثل آنها فکر کنند و مثل آنها عمل بکنند؟ کار را براى آنها آسان میکند دیگر»

و بعد در تبیین برنامه نظام سلطه در مورد نسل  آینده مثالی ملموس بیان کردند و فرمودند : « یکی از برنامه های نظام سلطه این است که  زبان خودشان را ترویج میکنند.»

سپس فرمودند :« این اصرار بر ترویج زبان انگلیسى در کشور ما یک کار ناسالم است. بله، زبان خارجى را باید بلد بود امّا زبان خارجى که فقط انگلیسى نیست، زبان علم که فقط انگلیسى نیست. چرا زبانهاى دیگر را در مدارس به عنوان درس زبان معیّن نمیکنند؟ چه اصرارى است؟ این میراث دوران طاغوت است، این میراث دوران پهلوى است. [مثلاً] زبان اسپانیولى؛ امروز کسانى که به زبان اسپانیولى حرف میزنند کمتر از کسانى نیستند که به زبان انگلیسى حرف میزنند؛ در کشورهاى مختلف، در آمریکاى لاتین یا در آفریقا کسان زیادى هستند. مثلاً میگویم؛ بنده حالا مروّج [زبان] اسپانیا نیستم که بخواهم براى آنها کار بکنم، امّا مثال دارم میزنم. چرا زبان فرانسه یا زبان آلمانى تعلیم داده نمیشود؟ زبانهاى کشورهاى پیشرفته ى شرقى هم زبان بیگانه است، اینها هم زبان علم است. آقا جان! در کشورهاى دیگر به این مسئله توجّه میکنند و جلوى نفوذ و دخالت و توسعه ى زبان بیگانه را میگیرند؛ ما حالا از پاپ کاتولیک تر شده ایم! آمده ایم میدان را باز کرده ایم و علاوه بر اینکه این زبان را کرده ایم زبانِ خارجىِ انحصارىِ مدارسمان، مدام داریم مى آوریمش [در مقاطع] پایین؛ در دبستانها و در مهدِکودک ها! چرا؟ ما که میخواهیم زبان فارسى را ترویج کنیم، باید یک عالَم خرج کنیم و زحمت بکشیم. [وقتى ] کرسى زبان را در یک جا تعطیل میکنند، باید تماسهاى دیپلماتیک بگیریم که چرا کرسى زبان را تعطیل کردید. نمیگذارند، اجازه ى دانشجو گرفتن نمیدهند، امتیاز نمیدهند، براى اینکه زبان فارسى را یک جا میخواهیم ترویج کنیم؛ آن وقت ما بیاییم زبان آنها را خودمان با پول خودمان، با خرج خودمان، با مشکلات خودمان ترویج کنیم. این عقلائى است؟ من نمیفهمم! این را داخل پرانتز گفتم، براى اینکه همه بدانند، توجّه کنند. [البتّه ] نمیگویم که فردا برویم زبان انگلیسى را در مدارس تعطیل کنیم؛ نه، حرف من این نیست؛ حرف این است که بدانیم چه کار داریم میکنیم؛ بدانیم طرف میخواهد چگونه نسلى در این کشور پرورش بیابد،  و با چه خصوصیّاتى.»

و تمام  تاکید حضرت آقا در این سخنان حکیمانه بر این بود که :« ما اوّل چیزى که لازم است براى دانش آموز خودمان در نظر بگیریم، این است که در او هویّت مستقلّ ملّى و دینى به وجود بیاوریم؛ این اوّلین چیز؛ هویّت مستقل و با عزّت. جوانمان را جورى بار بیاوریم که دنبال سیاست مستقل باشد، دنبال اقتصاد مستقل باشد، دنبال فرهنگ مستقل باشد؛ وابستگى به دیگران، اعتماد به دیگران و تکیه ى به دیگران در وجود او به عنوان یک روحیه رشد نکند»

13/2/1395 http://farsi.khamenei.ir

 این سخنان حکیمانه یک رهبر انقلابی است که به دنبال سعادت دنیا و آخرت یک مملکت است .

اما کسانیکه  از پاپ کاتولیک تراند گفته اند :« آموزش زبان های خارجی باید متنوع و کیفی شود و هر زبانی که علم را در کشور عمیق تر منتقل می کند ، باید بیاموزیم.

در اروپا بچه های دبستانی و دبیرستانی حداقل باید به دو زبان خارجی دیگر مسلط شوند و چرا ما در این زمینه یک گام عقب هستیم؟  هر چقدر که بتوانیم جوانان خود را به چند زبان خارجی آشنا کنیم با آموختن هر زبان یک دریچه از علم و دانش و فهم و شناخت به روی او باز خواهد شد.

البته این که کدام زبان و چند زبان خارجی در مدارس آموزش داده می شود به میزان امکانات، معلمان آشنا به آن زبان ها و خواست مردم ارتباط دارد اما در مجموع ما با امکاناتی که در اختیار داریم هر چقدر که بتوانیم چند زبان مهم خارجی را به دانش آموزان یاد بدهیم به نفع زندگی آن دانش آموز کار کرده ایم.

شبه قاره هند با جمعیت بیش از یک  و نیم میلیارد نفر به خاطر تسلط بر زبان انگلیسی توانسته در زمینه آی تی اشتغال زیادی ایجاد کند، باید زبانی را آموخت که در کنار آن علم در دسترس تر باشد، اشتغال بیشتری برای نسل جوان بوجود آورد و نیز ارتباط اقتصادی کشورمان با دنیا را  تسهیل کند.»

15/2/1395 http://www.president.ir

این در حالی است که حضرت آقا پیش از این هم بر لزوم گسترش زبان فارسی به عنوان زبان علمی تاکید کرده بودند: « اهمیت زبان ملی یک کشور برای خیلی ها هنوز دانسته و شناخته نیست. زبان فارسی باید گسترش پیدا کند. باید نفوذ فرهنگىِ زبان فارسی در سطح جهان روزبه روز بیشتر شود. فارسی بنویسید، فارسی واژه سازی کنید و اصطلاح ایجاد کنید. کاری کنیم که در آینده، آن کسانی که از پیشرفتهای علمی کشور ما استفاده میکنند، ناچار شوند بروند زبان فارسی را یاد بگیرند. این افتخاری نیست که ما بگوئیم حتماً زبان علمی کشور ما فلان زبان خارجی است. زبان فارسی اینقدر ظرفیت و گنجایش دارد که دقیق ترین و ظریف ترین علوم و دانشها میتوانند با این زبان بیان شوند. ما زبان پرظرفیتی داریم. کمااینکه بعضی از کشورهای اروپائی هم نگذاشتند زبان انگلیسی تبدیل شود به زبان علمی آنها - مثل فرانسه، مثل آلمان - اینها زبان خودشان را به عنوان زبان علمی در دانشگاههایشان حفظ کردند. مسئله ی زبان، مسئله ی بسیار مهمی است؛ واقعاً احتیاج دارد به این که حمیت به خرج دهید. یکی از اهتمامهائی که دولتهای آگاه و هوشیار در دنیا انجام میدهند، تکیه بر روی گسترش زبان ملی شان در دنیا است. متأسفانه با غفلت خیلی از کشورها، این کار اتفاق نیفتاده؛ حتّی زبانهای بومی را، زبانهای اصلىِ بسیاری از ملتها را بکلی از بین برده یا تحت الشعاع قرار داده اند».

 15/5/1392 http://farsi.khamenei.ir

....

و حضرت امیرالمومنین علیه السلام چه نیکو فرمودند که: و لایحمل هذا العَلَم الا اهل البَصَر و الصبر



نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :